Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment

مقالات در هر شماره بر اساس اولویت تایید چاپ، منتشر می شوند.
قرآن
چیستی و جایگاه صبر جمیل: نگاهی دو باره به داستان یعقوب

سید محمد علی ایازی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8835

چکیده
  صبر جمیل یکی از مفاهیم اخلاقی در فرهنگ و معارف قرآن است. این مفهوم بیانگر مرتبه و درجه‌ای از خویشتن‌داری است. این پرسش مطرح است که صبر جمیل چیست که او درخواست آن را دارد، مگر صبر جمیل اظهار استقامت و پایداری و تحمل سختی‌‌ها نیست، آن هم در سطح پیامبران. در پاسخ به سئوال و اشکال میان مفسران دو نظریه در برابر هم نشسته است: یک نظر می‌گوید ...  بیشتر

نقد و ارزیابی واژه "رفث" در ترجمه های معاصر(فارسی) قرآن کریم

جمیله انصار پور؛ سید علی اکبر ربیع نتاج

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 1-11

https://doi.org/10.30473/quran.2000.9378

چکیده
  با توجه به اینکه قرآن به لسان عربی مبین نازل شده و ترجمه، تنها راه انتقال مفاهیم آیات این کتاب ارزشمند، می باشد. افرادی متخصص در این زمینه، به عنوان مترجم و مفسر آیات قرآنی را از زبان عربی به زبانهای دیگری از جمله زبان فارسی انتقال داده اند و مراجعه به کتب لغت را برای مراجعین تسهیل کرده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به این مسئله ...  بیشتر

تحلیل حدود اختیارات ولی فقیه با تأکید بر آیات و آراء فقها

فائزه عظیم زاده اردبیلی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7887

چکیده
  در این مقاله براساس آیات قرآن و روایات مربوط به ولی فقیه در مورد حوزه قضایی رهبر معظم انقلاب است. این موضوع به این دلیل مهم است که نظریه مقام معظم رهبری یکی از مهمترین دستاوردهای اندیشه سیاسی رانده شده از مکتب شیعه است که از آیات و روایات نشأت گرفته است. نظریه ولی فقیه سابقه طولانی در بین حقوقدانان دارد و در بین کسی از فقها، نظریه ولی ...  بیشتر

جایگاه تفسیری و فقهی آیه 59 سوره احزاب در مسئله حجاب با نگاهی به اقوال مفسران فریقین

محمدعلی ایازی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7891

چکیده
  آیه 59 سوره احزاب به دلیل ویژگی بیان تشریعی، نقش کلیدی در استنباط حکم حجاب را دارد. در رابطه با این آیه شریف، این سوالات مطرح است که آیا آیه مذکور محدوده و قلمرو حجاب را مشخص کرده؟ و یا حکمتِ حکم و یا تعلیل آن را بیان کرده؟ آیا مفاد انحصاری دارد؟ آیا چیزی به عنوان عفت عمومی در فلسفه و علت حکم پیش ­بینی شده؟ و آیا کلمه «یُعرفن» برای ...  بیشتر

تحلیل انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره نسخ با تکیه بر نگاه علامه طباطبایی در «المیزان» (بررسی تطبیقی نگاه «بلاشر»، «ریچارد بل»، «جان برتون»، «جرجیس سال»، «نولدکه» «گلدزیهر» و «علامه طباطبایی»)

محمد مهدی اله وردیها

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8096

چکیده
  فهم و برداشت نادرست یا عدم احاطه خاورشناسان بر مفهوم و معنای نسخ و اینکه آن را به منزله اصلاح اشتباه گرفته اند و یا نوعی ویراست و غلط گیری پنداشته اند آنان را به این نتیجه غلط رسانده است که قران مورد تحریف واقع شده است .یعنی در مدت بیست وسه سالی که به تدریج بر پیامبر وحی نازل شد ه است با نزول ایات ناسخ ،فرایند اصلاح وویراست آیات قران توسط ...  بیشتر

تحلیل انتقادی دیدگاه سیّد مرتضی جزایری پیرامون مصادیق تأویل برخی از واژه های قرآن کریم

محمدرضا عسکری؛ علیرضا دل افکار

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.30473/quran.2022.9281

چکیده
  سید مرتضی جزایری در زمینه‌ی تأویل بعضی از واژه‌های قرآن، با استناد به دیدگاه فراعرفی زبان قرآن، دارای نظریات خاص و شاذ در تفسیر واژه‌های قران کریم می-باشد. وی ازجمله دانشمندانی است که قائل به تأویل قرآن است و جهت‌گیری وی در تأویل واژه‌های قرآن، بر مبنای انسان‌شناختی می‌باشد. آراء تفسیری وی بر محور انسان‌شناختی قرار داشته و معارف ...  بیشتر

«تحلیل اطعام افراط‌گونه توسط ابرار در سوره انسان»

محمد حسین برومند؛ امیر جودوی؛ علی دریس

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 19-31

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8446

چکیده
  در شأن نزول آیه8 سوره انسان آمده است که اهل‌بیت(ع) به مدت سه روز متوالی طعام خود را در حالی بخشیدند که خود روزه و محتاج آن طعام بودند. ظاهراً نحوه انفاق در اینجا افراطی است و اعتدال در آن رعایت نشده؛ لذا میان کیفیت اطعام توسط معصومین(ع) و آیه«وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ...»(اسراء/29) ...  بیشتر

تبیین معرفت‌شناسانه و روان‌شناسانه شکاک دیندار

مرتضی براتی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 21-38

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7749

چکیده
  شک، هر چند که عموما ضد دینی تلقی می‌شود، ولی درواقع شک از ایمان راستین دینی جدایی‌ناپذیر است. به شک می‌توان دو گونه نگریست: یکی مؤمنانه و دیگری ملحدانه. بررسی معرفت­شناسانه و روان­شناسانه شک مؤمنانه، نمایانگر این است که شک دینی عنصر ضروری ایمان است. ایمان راستین دینی حکمت بی­قراری و قرار است. شک پویایی ایمان است. در این مقاله، ...  بیشتر

بررسی تطبیقی آراء مفسران در تفسیر «قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی» با تکیه بر ارتباط آیات

محمد حسین برومند؛ امیر جودوی؛ سامیه شهبازی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 23-39

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8254

چکیده
  مفسران در تفسیر آیه «قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی» (اعراف/143) درباره اعتقاد حضرت موسی(ع) در لحظه بیان این کلام، به امکان یا عدم امکان رؤیت خداوند اختلاف کرده و به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته ی اول معتقدند این آیه نشان می‌دهد حضرت موسی(ع) در این کلام خود، رؤیت خداوند را ممکن می‌دانسته و علت درخواست را ...  بیشتر

رویکردی تحلیل‌مند به مسئله تحریف در قرآن کریم و عهدین

محمد شتا بدرا

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 37-50

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7889

چکیده
  یکی از مبانی مهم در بررسی متون دینی و به­ ویژه تفسیر متون مقدس، توجه به این بحث تاریخی است، که آیا متن مقدس درگذر تاریخ دچار تحریف شده است؟ به بیان دیگر، این متون تا چه اندازه از اعتبار برخوردار هستند؟ مفسران شیعی و اهل سنت در عنایت به این نکته اساسی در تفاسیر خود، بحث سلامت قرآن از تحریف را مطرح کرده ­اند، که در نقطه مقابل نگاه محققان ...  بیشتر

کاربست نظریه نظم متقارن در قرآن کریم؛ نگاهی نو به انسجام ساختاری سوره یوسف

حمیدرضا فاضلی

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 23-31

https://doi.org/10.30473/quran.2022.9383

چکیده
  یکی از گونه های قرآن شناسی ده های اخیر در میان مستشرقان و مسلمانان، پژوهش های نوین در شناخت ساحت های جدید نظم قرآن کریم است . در این میان پژوهش های مبتنی بر نظم متقارن یا همان نظم معکوس توانسته است جایگاه خوبی را در این میان به خود اختصاص دهد . مقاله حاضر با در پیش گرفتن روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی انسجام سوره مبارکه یوسف می پردازد . ...  بیشتر

قرآن
هم سنجی سویه‌های آگاهی (آنس، أنبأ ، علم و أدری) در قرآن مجید

عباس اقبالی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 33-44

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8948

چکیده
  نشانه‌های کلامی یا سویه‌هایی که عهده دار بیان مفهوم هستند؛ به‌ویژه کلماتی که مترادفند و به ظاهر بر مفهومی متشابه دلالت دارند، از موضوعات مورد توجه متن پژوهان آیات قرآنی است، در این باره بررسی واژگانی از شبکه معنایی علم، فقه، نبأ، تنبه، أنس، ذوق، بصیرت، درایت که در معنای دانش و آگاهی به کار رفته اند پژوهشی معناشناسانه می‌طلبد. در ...  بیشتر

تحلیل انتقادی تأویل گروی فخر رازی در آیات وسع: تبیین کلامی

احد فرامرز قراملکی؛ فهیمه ساجدی مهر

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 39-49

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7888

چکیده
  رازی را نمی­توان از مفسرانی دانست که اغلب از نص و معنای ظاهری آیات قرآنی فرا می­گذرند و متمایل به تاویل هستند. او در خصوص آیات پنج گانه وسع که به محدود بودن تکالیف در حد وسع دلالت صریح دارند خود را ناگزیر از تاویل می­بیند. موضع نادر وی عوامل و دلایلی دارد. وی پنج دلیل می­آورد و آن­ها را حکم قطعی بر تحقق تکلیف فراتر از وسع می­داند.  ...  بیشتر

قرآن
بررسی مستثنیات سوره عنکبوت

بمانعلی دهقان منگابادی؛ محمد علی حیدری مزرعه آخوند

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 41-51

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8574

چکیده
  وجود چند شان نزول ذیل آیات اولیه سوره عنکبوت و ایضا آیه 60 این سوره و صحبت از نفاق و هجرت در این سوره سبب شده تا بعضی از مفسرین قائل به نزول گسسته این سوره شوند. در حالیکه تعدد سبب نزول ها ذیل یک آیه باعث بی اعتمادی و بی اعتبار شدن آنها می گردد. دلایلی که در رد این شان نزول ها ارائه شده عبارتنداز: تعدد آنها در باره یک موضوع ثابت، وجود روایات ...  بیشتر

نشانه‌شناسی لایه‌ای سوره تکاثر

عباس اقبالی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 51-60

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7741

چکیده
  سوره تکاثر، از سوره‌های مکی است که به شیوه و سبک محتوایی بسیاری از سور دیگر مکی به نقد یک‌پاره فرهنگ جامعه عصر جاهلی می‌پردازد و مخاطبان را به مسئله معاد توجه می­دهد. واکاوی نشانه­های این سوره، به‌ویژه نشانه‌شناسی لایه­ای آن، گذشته از تبیین معنای نخست و ظاهری آیات، پیام­های نهفته در ورای کلمات و نشانه­هایش را معلوم می‌دارد. ...  بیشتر

سنت‌های اجتماعی الهی در قرآن کریم

محمد قاسمی شوب

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 33-43

https://doi.org/10.30473/quran.2023.9374

چکیده
  بخش قابل ملاحظه‌ای از آیات قرآن کریم ناظر به سنت-های اجتماعی است. سنت‌های اجتماعی به تدبیر و ساماندهی خدای متعال که دارای تداوم و تکرار است، اطلاق می‌شود و بیانگر قوانین و احکام حاکم بر پدیده‌ها و زندگی اجتماعی و روابط میان افراد و گروه‌ها است. از آنجایی که سنت‌های اجتماعی دایره وسیع و انواع گوناگونی دارند، روش کشف آن‌ها نیز متفاوت ...  بیشتر

قرآن
تبیین معرفت شناسی تغییر( تحلیلی واسازانه درباره تغییر و حرکت )

حیدر اسماعیل پور

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 45-60

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8954

چکیده
  قصد این تحقیق و واکاوی، تبیین زمان بر مبنای دیدگاه برساخت گرایی حرکت جوهری است. این فعالیت با شیوه واسازی انجام شده است. واسازی،بازخوانی و تجزیه و تحلیل نمودن هر موضوعی از طریق مرکز زدایی از آن و دستیابی ابعادی از موضوع است که به طور معمول نادیده گرفته می شود. در مجموع، نظریه های زمان به دو دسته تقسیم می شوند: نظریه های تغییر ماهوی که ...  بیشتر

حدیث منزلت در مقایسه با وضعیت هارون (ع) در قرآن کریم

نهله غروی نائینی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 51-58

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7756

چکیده
  رسول الله(ص) برای غزوه تبوک مسلمانان را آماده کردند. علی بن ابی طالب(ع) نیز برای رفتن آماده شد لکن پیامبر(ص) به ایشان  فرمود که در مدینه بماند. منافقان بر علی(ع) ‌تمسخر کرده و گفتند پیامبر(ص) دوست ندارد علی را ببرد. برخی گفتند علی  را مانند زنها و بچه ها در مدینه گذاشته است. این عبارات سخره آمیز، امیرالمؤمنین را بر آن داشت که بدنبال ...  بیشتر

بررسی تطبیقی واژه «غنمتم» در آیه‌ی41 سوره انفال از منظر مفسران شیعه و اهل سنت

علی غضنفری؛ ملیحه خدابنده لو

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8344

چکیده
  وجوب خمس که از آیه 41 سوره انفال فهمیده می‌شود، از فروع دین اسلام و مورد اتفاق همه‌ی مسلمانان، در بعضی وجوه همچون مفهوم و گستره واژه غنیمت میان علمای فریقین اختلاف نظر وجود دارد. علمای شیعه با استناد به مطلق بودن واژه غنیمت و کلمات تأکیدی و کلمه «من شیء» در آیه و روایات معصومین (علیهم السلام) به هر بهره‌ای که انسان بدست آورد غنیمت ...  بیشتر

نقد نظریه عدم عصمت پیامبر اکرم (ص) از گناه در قرآن کریم

فهیمه کلباسی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 61-71

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7753

چکیده
  مسلمانان در اصول عقاید اسلامی، وحدت نظر دارند، ولی در میان ایشان اختلاف­ های گسترده ­ای در عقاید فرعی­ پدید آمده است که از جمله آنها اختلاف­ ها در عصمت پیامبران و از جمله اختلاف نظر در عصمت رسول اعظم اسلام از گناه و گستره آن است. گروهی به عدم عصمت انبیا و پیامبر گرامی اسلام باور دارند و برای این باور به آیاتی از قرآن کریم استدلال ...  بیشتر

تفسیر
ضوابط تأویل آیات متشابه از دیدگاه ملاصدرا

حسین رهنمائی؛ یحیی کبیر

دوره 3، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/quran.2022.9128

چکیده
  از جمله مباحث بسیار مهم در حوزه علوم قرآنی مسئله آیات متشابه ومحکم، چگونگی فهم وتأویل آنها و نیر اینکه علم تأویل در اختیار چه کسی وبا چه شرایطی است می‌باشد. در مورد این که اصولا چرا در قران این گونه آیات وجود دارد دلایل متفاوتی ارائه شده است همچنین روشهای متفاوتی از سوی مفسران قران برای فهم این گونه آیات ارائه شده است. ملاصدرا به عنوان ...  بیشتر

تعلیل افعال الهی با اسماء و صفات الهی

مهدی ایزدی؛ طاهره چینی فروشان؛ امین عباس پور

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7758

چکیده
  پیوستگی و ارتباط عبارات قرآنی از دیرباز مورد توجه عالمان قرار داشته است. این موضوع بیشتر در میان چند آیه و یا سوره مطرح بوده و کمتر به یک آیه به صورت واحد توجه شده است. در بسیاری از آیات، پس از برشمرده شدن افعال الهی، این افعال با اسماء ذات یا اسماء فعل پروردگار که غالبا در انتهای آیه یا آیات در یک سیاق هستند، تبیین و تعلیل شده‌اند و با ...  بیشتر

قرآن
رابطه تلازمی روانشناسی "ذکر وآرامش"با رویکرد جامعه مطلوب در معرفت شناسی آیات قران کریم

محمد رحیم عیوضی؛ حسن سعیدی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 61-74

https://doi.org/10.30473/quran.2022.9025

چکیده
  بشریت برای رسیدن به آرامش به انواع اوراد و اذکار در مناسکها،آئینها، ،عرفانهای نوظهور و غیره ایمان آورده وکاملا به آن وفادار مانده اند. نتیجه ایمان به چنین اذکاری نه تنها آرامشی شکل نمی گیرد بلکه بعضی از این اذکار سبب رنج و درد و اضطراب بیشتر می شود.سرگردانی و حیرت بشریت کنونی بخاطر نداشتن راهکار درست می باشد در این مقاله ایمان آوردن ...  بیشتر

اعتبارسنجی اصالت انتساب «تنویر المقباس» به ابن عباس

عبدالهادی فقهی زاده؛ سید جعفر صادقی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 67-83

https://doi.org/10.30473/quran.2022.8571

چکیده
  عبدالله بن عباس یکی از مشهورترین صحابیان مفسر است که او را رئیس مکتب تفسیری مکه می‌دانند. جایگاه برجسته این مفسر به سبب کثرت روایات تفسیری نقل شده از اوست. آثار متعددی در حوزه تفسیر قرآن به او منتسب شده که در این میان برخی آثار به دلیل احتمال تألیف به دست خود وی یا نقل مستقیم از او و یا اهمیت محتوا، شهرت بیشتری دارند. یکی از آثار تفسیری ...  بیشتر

هندسه تشکیل عنوان «طب اسلامی»

مجید معارف؛ محمد باعزم

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 73-92

https://doi.org/10.30473/quran.2020.7786

چکیده
  داده‌های قرآنی و روایی از طب، گزاره‌های خامی هستند که بدون نظام‌پردازی نمی‌توان مجموعه آنها را علمی به نام «طب اسلامی» دانست. در نوشتار پیش رو پس از بررسی جایگاه کلی طب در آیات، از طریق تقسیم‌بندی مضمونی، نمای موضوعی از طب در روایات ترسیم شده است. پس از شناسایی محتوا، جهت عنوان‌سازی طب اسلامی نیازمند طی فرآیندی هستیم که می‌توان ...  بیشتر