تبیین معرفت شناسی تغییر( تحلیلی واسازانه درباره تغییر و حرکت )

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی ( فلسفه و تربیت اسلامی)، دانشگاه پیام نور، ایران، تهران

چکیده

قصد این تحقیق و واکاوی، تبیین زمان بر مبنای دیدگاه برساخت گرایی حرکت جوهری است. این فعالیت با شیوه واسازی انجام شده است. واسازی،بازخوانی و تجزیه و تحلیل نمودن هر موضوعی از طریق مرکز زدایی از آن و دستیابی ابعادی از موضوع است که به طور معمول نادیده گرفته می شود. در مجموع، نظریه های زمان به دو دسته تقسیم می شوند: نظریه های تغییر ماهوی که تغییر را صرفاً مربوط به ظواهر و نام و لایه های رویین نظام هستی و تمامی پدیده های آن می دانند و نظریه هایی که زمان را برساخته حرکت جوهری وتغییر و تحول بنیادین پدیده ها در نظر می گیرند. با به چالش کشیدن مضامین مندرج در دیدگاه تغییر ماهیات، فضا برای به میدان آمدن دیدگاه بر ساخت گرایی حرکت جوهری هدفدار متعالی هموار گردید. بر اساس رویکرد برساخت گرایی حرکت جوهری هدفدار، تمام پدیده های هستی و خصوصاً انسان با توجه به نیاز و فقر وجودی سراپا در حال حرکت در مسیر خالق یگانه اند. مرکزیت یافتن رویکرد بر ساخت گرایی حرکت جوهری و بنیادین دلالتهایی برای تعلیم و تربیت دارد؛ بدین ترتیب که تعلیم و تربیت بیش از پیش ماهیتی دینی و بر طبق حرکت جوهری، جهان هستی بر اساس فقز ذاتی خود نیازمند محرک قیومی است که هر لحظه در حال آفرینش و ابداع باشد تا بتواند هویت لحظه ای و سیلانی جهان و انسان را شکل دهد و جهان حادث به حدوث ذاتی ( و نه حدوث یا قدیم زمانی) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


The Holy Qur’an, translated by
Ayatollah Makarem Shirazi (2007). Qom:
School of Imam Ali Ibn Abi Talib (AS)
Akhavan Nabavi, Ghasem (2018).
Critique and Study of Homogeneity of the
Theory of Evolution and Substantive
Motion, Ghabasat. 23rd year. Autumn.
Bagheri, Khosrow (2010). Research
Approaches and Methods in the
Philosophy of Education. Tehran: Research
Institute for Cultural and Social Studies.
Bahadori, Saeed et al. (2019). Case
study in deconstruction research
methodology as a qualitative research.
research in humanities. tenth year. second
issue. 20 consecutive. autumn and winter.
pp. 53-66
Copleston, Frederick(2017). Culture
and History of Western Philosophy,
Descartes. Translated by Ali Karbasizadeh
Esfahani. Medina Publishing Institute.
p.166.
Davari Ardakani, Reza (2010). We and
the History of Islamic Philosophy.
Publishing Organization of the Institute of
Culture and Art of Islamic Thought.
Tehran. First Edition.
Dehghani, Reza et al. (2015).
Investigating the concept of unreal (vulgar)
time in Heidegger's fundamental ontology
and his failure to overcome metaphysical
understanding. ontological researches. two
scientific-research quarterly journals.
fourth year. No. 7.
Derrida, Jacques(1981). Deconstruction
and Philosophy. John Sallis (editor,
Published by University of Chicago Prees.
1981-01-15. Chicago (1989).
Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein
(2010). Radius of Thought and Intuition in
Suhrawardi's Philosophy. Tehran: Hekmat.
Eighth Edition
Ebrahimi Dinani, Gholam
Hossein(2007). Relationship between soul
and body. Journal of Theology and Law.
Vol. 24. Summer.
Ghorbani, Ghodratullah (2014). The
Origin and Resurrection of Man in the
Light of Mulla Sadra's Substantive Motion.
Qom University Scientific-Research
Quarterly. Eighth Year. Second Issue.
Heidegger, M. (1975). Gesamtausgabe
5: Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio.
Heidegger, M. (1973). Kant und das
Problem der Metaphysik (GA. 3). F.W.
von Herrmann(Hrsg.). Frankfurt am
Main:Vittorio Klossterma
Karimi Gildeh et al. (2016).
Deconstructing the Concept of "Students'
Individual Differences" and Its Critique
from the Perspective of Reconstruction
Approach. Journal of Fundamentals of
Education Research. Volume 6. Number 1.
Spring and Summer. pp. 69-82.
Khosronejad, Morteza et al. (2008).
Theory of Substantive Motion:
Philosophical and Educational
Consequences. Shiraz: Quarterly Journal of
Religious Thought. Shiraz University. 29.
pp. 91-116. winter.
Malakoutikhah, Maryam et al. (2014).
Interpretation of Man Based on
Substantive Motion. Journal of Hekmat
Esra. sixth year. Consecutive. autumn.
M. J. (2009). An introduction to
childhood studies. UK: McGraw-Hill
Education/Open. University Press.
Mohammadpour, Ahmad (2017).
Contemporary research methods in the
humanities. Tehran: Phoenix.
Motahari, Morteza (1996). collection of
works. Volumes 5. 10 and 11. Tehran:
Publishing Institute
Najafi Fara, Mehdi (2015). Time in
Heidegger's existential phenomenology
and Sadra ontology. ontological researches.
Two Scientific-Research Quarterly. Fourth
Year. No. 7. Spring and Summer. pp. 41-
57.
Najba, Nafiseh (2020). Critical analysis
of the essential interpretation of
substantive motion; Comparing the views
of Ibn Sina and Mulla Sadra. metaphysical
research. first year. number 2. Autumn and
winter.
Nasr, Mohammad Javad (2019).
Explaining the Substantive and Intentional
Motion of Man. Tehran: Scientific Journal
of the Mirror of Knowledge. Shahid
Beheshti University. Summer. pp. 61-82.
Nazari, Ehsan et al. (2019). Timing in
Heidegger's Early Thought. Scientific
Quarterly of Philosophical Research.
Volume 13. Number 27. Summer.
Oboudiyat, Abd al-Rasoul (2011).
Introduction to the System of Sadra
Wisdom. 3 vols.
Omidi, Mehdi (1397). Philosophicaleducational results of the essential motion
of the soul. https://icih.ir/wpcontent/uploads/2018/02/k2j2m2961026.p
df
Rajabi, Ahmad et al. (2015). The initial
finality of Dasein's timeliness and
openness in Heidegger's existence and
time. Philosophy. Volume 44. Number 2.
Autumn and Winter. Pp. 27 to p. 45.
Reijen, Willem van, (2009). Martin
Heidegger. Wien: UTB.
Rostami Jalilian, Hossein, (2012). A
Study of the Roots and Contexts of
Applying the Interpretation of Time in the
Thought of Bergson and Mulla Sadra.
Quarterly Journal of Religious Thought.
Shiraz University. 42. Spring 2012. pp. 97-118.
Shaghool Yousef et al. (2010). Derrida:
Deconstruction, Critique of the Western
Metaphysics to Politics, Fundamental
Western Studies. Institute of Humanities
and Cultural Studies. First Year. Second
Issue. Fall and Winter. pp. 117-197
Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (Mulla
Sadra), (1964). Al-Masha’ir Tehran. Paris:
Institute of Iranian Studies.
Shirazi, Mulla Sadra (1984).
Description of Usul Kafi. Tehran: Institute
of Cultural Studies and Research
Shirazi, Mulla Sadra (1410). Tafsīr AlQur’an Al-Karim. Second Edition. Qom:
Bidar Publications.
Shirazi, Sadr al- Muti’alihin (1981). AlShawahid al-Rububiyyah. second edition.
Mashhad: University Publishing Center.
Shirazi, Sadr al-Muti’alihin, (1415).
Tafsīr of the Holy Qur’an. Second Edition.
Qom: Bidar Publications.
Sikirivwa, Mawazo Kavula (2020).
DECONSTRUCTION THEORY AND
ITS BACKGROUND. American Journal
of Humanities and Social Sciences
Research (AJHSSR). e-ISSN :2378-703X
Volume-4. Issue-4. pp-44-72.
www.ajhssr.com Research Paper
Wang, Demin (2021). Deconstruction
as a Methodology and a Way of Thinking,
A thesis submitted in partial fulfillment of
the requirements for the degree of Master
of Fine Arts (Communications Design)
School of Design Pratt Institute.
Wang, Demin (2002). Change and
Inconsistency. First publication.
substantive revision. Thu Feb 13, 2020.
https://plato.stanford.edu/entries/change/