علی سعیدی
Abstract
سوره بقره بنا بر ادله تاریخ نگاری، نخستین سوره ای است که پس از هجرت در مدینه نازل شده که تنوع و گستردگی موضوعات در این سوره، سبب شد که نزول دو ساله ای به فاصله سال های اول ...
Read More
سوره بقره بنا بر ادله تاریخ نگاری، نخستین سوره ای است که پس از هجرت در مدینه نازل شده که تنوع و گستردگی موضوعات در این سوره، سبب شد که نزول دو ساله ای به فاصله سال های اول تا دوم هجرت را برای آن در نظر داشته باشیم. در بحبوحه ی عصر نزول این سوره، جامعه ای که رسول خدا (ص) در آن ظهور کرد، جامعه ی یک پارچه نبود، بلکه بر عکس از قبایل، گروه ها و جماعات متفرق و پراکنده ای شکل گرفته بود که فقدان دولت مرکزی و نبود دین واحد سبب شده بود که هیچ گونه وجه هویتی مشترک نداشته باشد و لذا بخش مهمی از حیات سیاسی – اجتماعی آن ها در و جنگ با یکدیگر سپری شد. اما با تلاش رسول خدا (ص) این جامعه متفرق و پراکنده به جامعه ای یک دست با هویت اسلامی تبدیل شد.بنابراین سوره بقره، فرآیند جامعه سازی دینی در مدینه را گام به گام به پیش برده و در این مسیر، بسترهای مناسبی برای آسیب پذیری جامعه نبوی وجود داشته است. از آنجا که این بسترها می توانست شرایط مساعدی در جهت تضعیف و فروپاشی انسجام داخلی جامعه نبوی و در نتیجه وقوع نقض عهد جمعی و پراکنده شدن مؤمنین از پیرامون پیامبر (ص) را از طریق تضعیف ارتباط و عهد و میثاق مؤمنان با خداوند ایجاد نماید، خداوند در سوره بقره ابتکار عمل را در دست گرفته و با طراحی یک مدل مهندسی، مسیر انسجام بخشی به جامعه نبوی را فراهم می نماید.
Ali Saeedi
Abstract
Surah At-Tawbah has a variety of subjects and apparently is fragmentary and irregular; but based on the dimension of the situation, which is the same sociological issues and culture of the era of the revelation of the surah; it is understandable and has a coherent meaning with a clear language. Based ...
Read More
Surah At-Tawbah has a variety of subjects and apparently is fragmentary and irregular; but based on the dimension of the situation, which is the same sociological issues and culture of the era of the revelation of the surah; it is understandable and has a coherent meaning with a clear language. Based on the dimension of the situation, it is possible to understand the ignorant styles such as arrogance, breaking the covenant and shifting the forbidden months by the polytheists that result in the revelation of the first part of verses 1 to 38 of this surah, which introduce this culture and its ugliness. For this reason, God and the Prophet (PBUH) acquit this culture. Consequently, it is the duty of Muslims and the Islamic community to seek the acquittal of the polytheists by following the duality (Tawḥīd, Nubuwwah) and not to approach the polytheists under the pretext of kinship. The second part of Surah (120-139) refers to the constant covenant-breaking of the hypocrites and the problems they caused to the Prophet (PBUH) and the Islamic community. Then, in contrast to the ignorant style, by introducing the religious style and its values, God asks the hypocrites and those who have sick hearts to adhere to the style brought by the monotheistic system by the Prophet in order to prepare their guiding grounds for reaching the Hereafter system. Based on the above explanations, the author has studied the role of situation in eliminating the dispersion and semantics of the surah and its relationship with the trinity (Tawḥīd, Nubuwwah and Ma’ād) with a descriptive-analytical method. Among the most important results that this research has achieved is that: The situation in Jacques Berque's order causes the audience to frame the various topics of the verses of the surah and finally to have a coherent mentality towards them and to achieve a deeper understanding.