The application of the clarification and enrichment components of Berman's theory in the translation of Nasser Makarem Shirazi and Hossein Ansarian. (Investigation of the case study: Surah Mubarakah Al-Naba)

Document Type : The scientific research paper

Authors

1 Assistant professor of Arabic Language and Literature.

2 The Faculty Member of Arabic Language and Literatures Department, Payam Noor University

Abstract

The translation of the Holy Quran as a heavenly book is of great importance and among the two general approaches of translation, i.e. destination-oriented and origin-oriented translation, each of which has its own characteristics; Source-oriented translation is the best type of translation for its life-giving concepts to be transferred to the target language with minimal changes. Berman points to thirteen factors of deviation of the translation from the original text In this essay among the thirteen factors of text distortion, three components of clarification, quantitative enrichment and qualitative enrichment in the translation of Makarem and Ansarian in Surah Al-Naba have been studied.

In this article, an attempt is made to examine and analyze its texts by using the descriptive-analytical method based on the comparison of the target text with the source text and to answer these questions: Are there three clear factors Is there quantitative and qualitative enrichment of Berman's theory in the translations? If there is, to what extent? And which one's role is greater? The findings of the research indicate that among the three investigated components the largest number is the clarification component, which shows the desire to explain in the eyes of the two translators. Some unique illustrations and similes of the verses in the source text have not been equated well in the target text, and therefore, according to Berman's theory, the translation has been distorted, clarified and de-enriched in some places.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

کاربست مؤلفه‌های شفاف‌سازی و غنازدایی نظریه‌ی برمن در ترجمه‌ی ناصر مکارم شیرازی و حسین انصاریان (بررسی مورد پژوهانه: سوره‌ی مبارکه‌ی النبأ)

Authors [Persian]

  • زهرا جلیلی 1
  • مصطفی جوانرودی 2
1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نورتهران، ایران
2 عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
Abstract [Persian]

ترجمه‌ی قرآن کریم به عنوان کتابی آسمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است و از میان دو رویکرد کلی ترجمه، یعنی ترجمه-ی مقصدگرا و مبدأگرا که هر کدام ویژگی‌های خاص خود دارد؛ ترجمه مبدأگرا بهترین نوع ترجمه برای آن است تا مفاهیم حیات بخش آن، با کمترین تغییر به زبان مقصد انتقال یابد. آنتوان برمن نظریه‌ای دارد که در آن به سیزده عامل انحراف ترجمه از متن اصلی اشاره می‌کند. در این جستار، سه مؤلفه‌ی شفاف-سازی، غنازدایی کمی و غنازدایی کیفی، در ترجمه‌ی ناصر مکارم شیرازی و حسین انصاریان در سوره‌ی‌ مبارکه‌ی النبأ مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله سعی بر آن است تا با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تحلیل متون آن بر پایه‌ی مقابله‌ی متن مقصد با متن مبدأ پرداخته و به این پرسش‌ها پاسخ دهد: آیا سه عامل شفاف‌سازی، غنازدایی کمی و کیفی نظریه‌ی برمن، در ترجمه‌ی مکارم و انصاریان وجود دارد؟ اگر وجود دارد تا چه حد است؟ و نقش کدام‌یک بیشتر است؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که از میان سه مؤلفه‌ی بررسی شده، بیشترین تعداد از آنِ مؤلفه‌ی شفاف‌سازی است که میل به توضیح را در نزد دو مترجم نشان می‌دهد. برخی تصویرسازی‌ها و تمثیل‌های بی بدیل آیات در متن مبدأ نیز، به خوبی در متن مقصد، معادل سازی نشده و لذا ترجمه بنا بر نظریه‌ی برمن، در جاهایی دچار تحریف شفاف‌سازی و غنازدایی گشته-است.

Keywords [Persian]

  • قرآن کریم
  • نظریه‌ی برمن
  • سوره‌ی النبأ
  • شفاف‌سازی
  • غنازدایی
The Holy Qur’an.
Al Farāhīdī, Khalil bin Ahmad (1409 AH). Al-‘Ain, Qom: Hijrat Publishing.
Al-Zamakhsharī, Mahmoud bin ‘Umar (1407 AH). Al-KAshāf, [Edited by: Hossein Ahmad, Mostafa,] Beirut: Dar Al-Kutub Al-Arabi.
Ansarian, Hossein (2004). Translation of the Qur'an, Qom: Osweh.
Azharī, Muhammad bin Aham (1421 AH). Tahdhīb al-Lugha, Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī.
Bandarrigi, Mohammad (1987). Arabic-Persian Dictionary [Translation of Monjid al-Tullāb,] Tehran: Islamic Publications.
Berman, Antwan (2010). Al-Tarjuma wal-Harf aw Maqām al-Bu'd [Translation and introduction: al-Khattābī, Ezz al-Din,] Beirut: Al-Wahda Al-Arabiya Center for Studies.
Delshad, Shahram; Masbouq, Seyed Mehdi; Bakhshesh, Maqsood (2014). "Criticism and review of Shahidi's translation of Nahj al-Balagheh based on Antoine Berman's theory of structural-breaking tendencies", Quarterly Journal of Qur’an Translation Studies and Hadith, 94(4).
Ibn Manzoor, Muhammad Ibn Mukrim (1414 AH). Lasān al-‘Arab, Beirut: Dar Sader.
Mahdipour, Fatemeh (2009). "A comment on the emergence of translation theories and the study of text distortion system, from the point of view of Antoine Berman", Ketab-e Mah of Literature, 89(41).
Makarem Shirazi, Nasser (1994). Translation of the Qur'an, Qom: Department of Islamic History and Education Studies.
Ragheb Esfahanī, Hossein bin Mohammad (1995). Mofradāt Alfāz al-Qur’an, Tehran: Mortazavi.
Rahimi Khoigani, Mohammad (2017). "Disruptive tendencies in Daryosh Shahin's translation of the 31st letter of Nahj al-Balagheh, based on Antoine Berman's theory", Qur’an and Hadith Translation Studies Quarterly, 97(10).