Divine Social Traditions in the Holy Qur’an

Document Type : The scientific research paper

Author

Phd graduate in Quranic and Hadith sciences and researcher at Imam hosein university, Tehran, Iran

Abstract

A considerable part of the verses of the Holy Quran refers to social traditions. Social traditions are referred to the Almighty God’s planning and organizing, which has continuity and repetition and express the laws and rules governing the phenomena and social life and relations between individuals and groups. This research intends to study and analyze social traditions in the Holy Quran by adopting a descriptive-analytical method. Studies reveal that according to the verses of the Holy Quran, traditions such as the perdition of nations due to sins, the tradition of free will and choosing the fate of each nation by themselves, the tradition of sending messengers due to the ultimatum, the tradition of procrastination and extradition due to efforts to save or reverse to multiply the sins, the tradition of testing and suffering because of the purity measurement and the tradition of edification by expressing the destiny of previous tribes are among the most important divine traditions. As the social traditions have a wide range and variety, their discovering method is different.

Keywords


Article Title [Persian]

سنت‌های اجتماعی الهی در قرآن کریم

Author [Persian]

  • محمد قاسمی شوب
دانش‌آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

بخش قابل ملاحظه‌ای از آیات قرآن کریم ناظر به سنت-های اجتماعی است. سنت‌های اجتماعی به تدبیر و ساماندهی خدای متعال که دارای تداوم و تکرار است، اطلاق می‌شود و بیانگر قوانین و احکام حاکم بر پدیده‌ها و زندگی اجتماعی و روابط میان افراد و گروه‌ها است. از آنجایی که سنت‌های اجتماعی دایره وسیع و انواع گوناگونی دارند، روش کشف آن‌ها نیز متفاوت است. این پژوهش با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، سنت‌های اجتماعی را در قران کریم مورد بررسی و تحلیل قرار داد. یافته های پژوهش نشان داد سنت‌هایی نظیر هلاکت امت‌ها به واسطه گناهان، سنت اختیار و انتخاب سرنوشت هر امت به دست خودشان، سنت ارسال رسل به دلیل اتمام حجت، سنت امهال و استدراج به دلیل تلاش در راستای نجات و یا برعکس افزوده شدن گناهان، سنت امتحان و ابتلا به دلیل سنجش خلوص و سنت عبرت آموزی به واسطه بیان سرنوشت اقوام پیشین، از مهم‌ترین سنت‌های الهی بر اساس آیات قرآن کریم است.

Keywords [Persian]

  • سنت‌های اجتماعی
  • سنت امهال و استدراج
  • سنت عبرت
  • سنت اتمام حجت
The Holy Qur’an [Translated by Nasser
Makarem Shirazi].
Nahj al-Balagha.
Ibn Sayedah, Ali Ibn Ismail (1421 AH). AlMuhkam wal-Muhīt Al-'A'zam. Beirut: Dar
Al-Kutub Al-‘Ilmīyah.
Ibn Manzūr, Mohammad Bin Mukrim (1414
AH). Lasān Al-‘Arab. Beirut: Dar Sādir.
Boroujerdī, Mohammad Ibrahim (1987).
Comprehensive Commentary. Sadr
Publications.
Pasandideh, Abbas (2019). “Theoretical model
of getting lessons in the Holy Qur'an,” 9(1).
Habibi, Mohsen and Taherkhani, Abdallah
(2016). “Investigating the possibility of
Qur’an-based humanities with a case study
of Ibn Khaldoun's sociological theory,”
Proceedings of the Qur'an-based humanities
conference: what, why and how, by the
efforts of Hamidreza Basiri. Tehran:
Allameh Tabatabai University.
Jawharī, Ismail bin Hammad (1376 AH). AlSihāh: Tāj al-Lugha wa Sihāh al-‘Arabīya.
Beirut: Dar al-‘Ilm lil-Malā’īn.
Delshad Tehrani, Mostafa (1997). Māh
Mehrparvar (Education in Nahj alBalagha). Tehran: Darya.
Delshad Tehrani, Mustafa (2010). A Glance at
Islamic Education. Tehran: Zekr.
Rāghib Esfahānī, Hossein bin Muhammad
(1412 AH). Al-Mufradāt fī Gharīb alQur'an. Beirut: Dar al-Shāmīyah.
Zamakhsharī, Mahmoud (1407 AH). Al-Kashāf
‘an Haqā’iq Ghwāmid al-Tanzīl. Beirut: Dar
al-Kitāb al-‘Arabī.
Soleimani, Javad (2012). "Reflection on the
philosophy of the experimental tradition
from the point of view of the Qur’an", New
Religious Thought, 9(32).
Shāzilī, Sayed Qutb (1386 AH). Fī Zilāl alQur’an. Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth alArabiya.
Tabrisī, Fadl bin Hassan (1994). Majma' alBayān fī Tafsīr al-Qur'an. Tehran: Farahani.
‘Āmilī, Ali bin Hossein (1413 AH). Al-Wajīz fī
Tafsīr al-Qur'an al-‘Azīz. Qom: Dar alQur'an al-Karim.
Farāhīdī, Khalil bin Ahmad (1410 AH). Al-
‘Ayn. Qom: Hejrat.
Qur’an Culture and Education Center (2007).
Estadraj (Falling Step by Step). Qom:
Boostan-e Ketab.
Mesbah Yazdi, Mohammad Taqi (2000).
Society and History from the Perspective of
the Qur'an. Tehran: Islamic Propagating
Organization.
Mostafavī, Hassan (1402 AH). Al-Tahqīq fī
Kalimāt al-Qur’an al-Karīm. Tehran: AlKitāb center for translation and publication.
Motahari, Morteza (1993). Twenty Speech.
Tehran: Sadra.
Maleki, Yadullah (2014). “Combination of
freedom and discretion with the inherent
honor and dignity of man from the
perspective of the Qur’an and Sunnah,”
Theological Researches, 5(19).