پس از کلام الله مجید، حدیث مهم ترین منبع شناخت مقاصد آیات قرآن است و لذا تشخیص احادیث صحیح بسیار حائز اهمیّت است. پدیده جعل حدیث از صدر اسلام توسط معاندین و منافقین، سبقه ای دیرینه داشته و به عنوان حربه استفاده شده است. پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و به تبع آنان علماء و دانشمندان دین اسلام با به کار گیری روش های معین، زمینه شناسایی اسناد روایات را برای مسلمانان فراهم نموده و با راهنمایی های خاص این توطئه عظیم را خنثی نموده اند مانند رواج علم رجال به منظور شناسایی راویان راستگو و مورد اطمینان و طرد راویان ضعیف و در زمینه صیانت متن احادیث، روش هایی مانند عرضه حدیث بر امامان و عالمان، مقابله نسخه ها، اجازه نقل حدیث، روش فهرستی و... . لذا از مسائل مهم علوم اسلامی در حوزه تفسیر قرآن، مسئله تفاسیر روایی یا مأثور است که از پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) صادر شده و این تفاسیر منقول از به هم ریختگی های زیادی برخوردار بوده و برخی از آنها روایات جعلی یا اسرائیلیات هستند و برخی دیگر از باب تطبیق بوده نه آنکه تفسیر آیه باشند؛ لذا با توجه به این ناهمسانی هایی که در تفاسیر اثری و منقول وجود دارد، می بایست روایات ذیل هر آیه با بررسی دقیق و بر اساس رهنمود معصومین(ع) و پیروان حقیقی ایشان، به راهکارهای همسان سازی، جدا سازی و طبقه بندی روایات در تفاسیر اثری پرداخت و این مقاله تلاشی در این راستا می باشد که با روش توصیفی-تحلیلی به این مهم می پردازد.
کلباسی, فهیمه. (1401). شناسایی صحّت و سقم روایات تفسیری. Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3(1), 109-124. doi: 10.30473/quran.2022.8945
MLA
فهیمه کلباسی. "شناسایی صحّت و سقم روایات تفسیری". Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3, 1, 1401, 109-124. doi: 10.30473/quran.2022.8945
HARVARD
کلباسی, فهیمه. (1401). 'شناسایی صحّت و سقم روایات تفسیری', Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3(1), pp. 109-124. doi: 10.30473/quran.2022.8945
VANCOUVER
کلباسی, فهیمه. شناسایی صحّت و سقم روایات تفسیری. Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 1401; 3(1): 109-124. doi: 10.30473/quran.2022.8945