زبان عملگراینه در فهم قرآن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه بابلسر، مازندران، ایران.

چکیده

از گذشته مسئله زبان مورد توجه فلاسفه بوده است ، اما در قرن بیستم زبان به مهمترین مسئله فلسفی تبدیل شده است. در زمینه مطالعات دینی نیز ، زبان و کارکرد های آن به یکی از مسائل مهم تبدیل شد و زبان دین و نحوه درک متون دینی به دغدغه مهمی برای علمای دین تبدیل شده است. این سوال که ماهیت زبان مورد استفاده خداوند متعال برای بیان معنا و مقصود خود چیست ، یکی از مهمترین موضوعات در مجادلات زبان دینی است. همانطور که خداوند در متون دینی ، از جمله در قرآن کریم ، ارتباط متنی با انسان برقرار کرده است ، آیا قرآن کریم قبل از پاسخ به دیگر نیازهای انسانی که برای نجات او ضروری است ، به این سوال اساسی نیز توجه نموده است؟ اهمیت این سوال در این است که روش شناسی درک قرآن را فراهم می کند. در این تحقیق ، نویسنده سعی می کند به این سوال اساسی پاسخ مثبت دهد و بیان کند که زبان قرآن زبانی عملگرا است. در این راستا ، نویسنده به منظور دفاع از زبان عمل گرایانه قرآن ، ابتدا ویژگی های زبان مناسب قرآن را شرح می دهد ، و سپس نشان می دهد که زبان عمل گرا دارای ویژگی های زبان مناسب برای قرآن است و در قرآن استفاده شده است. نتیجه این مطالعه این است که زبان قرآن یک زبان وجودی و طبیعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


قرآن کریم ( ترجمه فولادوند )

1 - آریان، حمید؛1379، زبان قرآن،ساختار و ویژگی ها، معرفت ،شماره 35،مرداد و شهریور

2 - آلستون، ویلیام، 1381، فلسفه زبان،ترجمه احمد ایرانمنش و احمد رضا جلیلی، تهران،دفتر پژوهش و نشر سهروردی

3 – اعوانی، غلامرضا، و ناصر محمدی، 1387،زبان قرآن زبان تمثیل از دیدگاه صدر المتالهین، خردنامه،شماره 54،زمستان

4 - رضائی اصفهانی، محمد علی، 1382،پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج۲، قم، پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن، ، چاپ دوم

5  - على زمانى،  امیر عباس 1375، ،زبان دین، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم، قم، پاییز

6-  ناصر خسرو، 1348 ،وجه دین، کتابخانه طهوری،چاپ دوم، تهران

7 – طباطبایی، محمد حسین، 1360 ،المیزان فی التفسیر القرآن،ج 14، بیروت

 

فهرست منابع لاتین

1 – Alston, William, (1964) philosophy of language, prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs.

2 – Ayer, A. J,( 1946), language, truth and logic, London.

3 - Ayer, J.A(1982),philosophy in the twentieth century, London: university  paperbacks

4 - Barry, brain,(1998) James, William, in Rutledge encyclopedia of philosophy, vol:5,London and new York.

5 -  Hick, John, (2000), philosophy of religion, fourth edition, prentice Hall of India, New Delhi.

6 – Blackstone, William, (1963) the problem of religious language, prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs.

7 - Randall, J.H,  ( 1958), the role of knowledge in western religion, Boston: beacon press.

 

 

Ali Zamani, Amir-Abbas (1996), Language of Religion, Qom: Islamic Propagating Publishing House.
Alston, William (2002), Philosophy of Language (Translated into Persian by Ahmad Iranmanesh and Ahmad Reza Jalili), Tehran: Suhrawardi Research and Publishing Office.
Alston, William, (1964), Philosophy of Language, Prentice Hall: Inc., Englewood Cliffs.
Ayer, A. J. (1946), Language, Truth and Logic, London: np.
Ayer, J.A (1982), Philosophy in the Twentieth Century, London: University Paperbacks.
Barry, brain (1998), James, William, in Rutledge encyclopedia of philosophy, vol. 5, London and New York.
Blackstone, William (1963), The Problem of Religious Language, Prentice Hall, Inc: Englewood Cliffs.
Hick, John (2000), Philosophy of Religion, New Delhi: Prentice Hall of India, fourth edition.
Nasser Khosrov (1970), The Face of Religion, Tehran: Taheri Library, Second Edition.
Randall, J.H, (1958), The Role of Knowledge in Western Religion, Boston: Beacon Press.
Rezaei Isfahani, Mohammad Ali (2003), Research in the Qur’anic Science Awakening, vol. 2, Qom: Qur’anic Interpretation and Science Research, Second Edition.
Tabataba'i, Mohammad Hussein (1981), Al-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’an, vol.14, Beirut: np.
The Holy Qur’an (English translation by Pickthall).