Pragmatic language in Understanding the Holy Qur’an

Document Type : The scientific research paper

Author

Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, Babolsar University, Mazandaran, Iran.

Abstract

The issue of language has been the subject of thought for philosophers since many years ago, but in the twentieth century it has become the most important philosophical issue. In the field of religious studies, an important issue is the issue of language too. In addition, the language of religion and the way of understanding religious texts have been importantly concerned by religious scholars. The issue of “the method by which God Almighty conveys His connotations and goals”, is one of the most important issues in religious language. In addition, “has the Holy Qur’an answered the fundamental question that provides the methodology for understanding the Qur’an, before answering other human needs that are essential to its transcendence?” In this research, the author tries to provide a positive answer to the above fundamental question, stating that the language of the Qur’an is a pragmatic language. In this regard, in order to defend the pragmatic language of the Qur’an, the author first states the characteristics of a language suitable for the Qur’an and then shows that pragmatic language has the characteristics of a language suitable for the Qur’an, being used in the Qur’an. In conclusion, the language of the Qur’an is an existential and innate language.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

زبان عملگراینه در فهم قرآن

Author [Persian]

  • رمضان مهدوی آزاد بنی
دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه بابلسر، مازندران، ایران.
Abstract [Persian]

از گذشته مسئله زبان مورد توجه فلاسفه بوده است ، اما در قرن بیستم زبان به مهمترین مسئله فلسفی تبدیل شده است. در زمینه مطالعات دینی نیز ، زبان و کارکرد های آن به یکی از مسائل مهم تبدیل شد و زبان دین و نحوه درک متون دینی به دغدغه مهمی برای علمای دین تبدیل شده است. این سوال که ماهیت زبان مورد استفاده خداوند متعال برای بیان معنا و مقصود خود چیست ، یکی از مهمترین موضوعات در مجادلات زبان دینی است. همانطور که خداوند در متون دینی ، از جمله در قرآن کریم ، ارتباط متنی با انسان برقرار کرده است ، آیا قرآن کریم قبل از پاسخ به دیگر نیازهای انسانی که برای نجات او ضروری است ، به این سوال اساسی نیز توجه نموده است؟ اهمیت این سوال در این است که روش شناسی درک قرآن را فراهم می کند. در این تحقیق ، نویسنده سعی می کند به این سوال اساسی پاسخ مثبت دهد و بیان کند که زبان قرآن زبانی عملگرا است. در این راستا ، نویسنده به منظور دفاع از زبان عمل گرایانه قرآن ، ابتدا ویژگی های زبان مناسب قرآن را شرح می دهد ، و سپس نشان می دهد که زبان عمل گرا دارای ویژگی های زبان مناسب برای قرآن است و در قرآن استفاده شده است. نتیجه این مطالعه این است که زبان قرآن یک زبان وجودی و طبیعی است.

Keywords [Persian]

  • زبان عمل گرا
  • زبان دینی
  • قرآن
  • ارتباط متنی

قرآن کریم ( ترجمه فولادوند )

1 - آریان، حمید؛1379، زبان قرآن،ساختار و ویژگی ها، معرفت ،شماره 35،مرداد و شهریور

2 - آلستون، ویلیام، 1381، فلسفه زبان،ترجمه احمد ایرانمنش و احمد رضا جلیلی، تهران،دفتر پژوهش و نشر سهروردی

3 – اعوانی، غلامرضا، و ناصر محمدی، 1387،زبان قرآن زبان تمثیل از دیدگاه صدر المتالهین، خردنامه،شماره 54،زمستان

4 - رضائی اصفهانی، محمد علی، 1382،پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج۲، قم، پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن، ، چاپ دوم

5  - على زمانى،  امیر عباس 1375، ،زبان دین، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم، قم، پاییز

6-  ناصر خسرو، 1348 ،وجه دین، کتابخانه طهوری،چاپ دوم، تهران

7 – طباطبایی، محمد حسین، 1360 ،المیزان فی التفسیر القرآن،ج 14، بیروت

 

فهرست منابع لاتین

1 – Alston, William, (1964) philosophy of language, prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs.

2 – Ayer, A. J,( 1946), language, truth and logic, London.

3 - Ayer, J.A(1982),philosophy in the twentieth century, London: university  paperbacks

4 - Barry, brain,(1998) James, William, in Rutledge encyclopedia of philosophy, vol:5,London and new York.

5 -  Hick, John, (2000), philosophy of religion, fourth edition, prentice Hall of India, New Delhi.

6 – Blackstone, William, (1963) the problem of religious language, prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs.

7 - Randall, J.H,  ( 1958), the role of knowledge in western religion, Boston: beacon press.

 

 

Ali Zamani, Amir-Abbas (1996), Language of Religion, Qom: Islamic Propagating Publishing House.
Alston, William (2002), Philosophy of Language (Translated into Persian by Ahmad Iranmanesh and Ahmad Reza Jalili), Tehran: Suhrawardi Research and Publishing Office.
Alston, William, (1964), Philosophy of Language, Prentice Hall: Inc., Englewood Cliffs.
Ayer, A. J. (1946), Language, Truth and Logic, London: np.
Ayer, J.A (1982), Philosophy in the Twentieth Century, London: University Paperbacks.
Barry, brain (1998), James, William, in Rutledge encyclopedia of philosophy, vol. 5, London and New York.
Blackstone, William (1963), The Problem of Religious Language, Prentice Hall, Inc: Englewood Cliffs.
Hick, John (2000), Philosophy of Religion, New Delhi: Prentice Hall of India, fourth edition.
Nasser Khosrov (1970), The Face of Religion, Tehran: Taheri Library, Second Edition.
Randall, J.H, (1958), The Role of Knowledge in Western Religion, Boston: Beacon Press.
Rezaei Isfahani, Mohammad Ali (2003), Research in the Qur’anic Science Awakening, vol. 2, Qom: Qur’anic Interpretation and Science Research, Second Edition.
Tabataba'i, Mohammad Hussein (1981), Al-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’an, vol.14, Beirut: np.
The Holy Qur’an (English translation by Pickthall).