اجتهاد از قرآن و حدیث، میتواند دو رویکرد داشته باشد: یک: شرایطی که اشخاص برای رسیدن به مرحله و قوۀ اجتهاد نیاز دارند. دو: شرایطی که مجتهدین برای اجتهاد در متن دینی با آن روبرو میشوند؛ یعنی، وجود یا عدم وجود زمینه امکان اجتهاد قطعی از متن دینی است. اجتهاد سالم و قابل قبول، باید شرایط هر دو رویکرد را به طور کامل دارا باشد؛ و خلل در هر کدام از این شرایط، میتواند قطعیت اجتهاد دینی را تحت الشعاع قرار دهد. تفسیر کنونی گزارههای قرآن و حدیث، مآلاً متکی به اجتهاد لغتنامه نویسان دو قرن بعد از حیات پیامبر(ص) میباشند. بنابراین، با وجود این گسست تاریخیِ لغت و نبود لغتنامههای متعدد همعصرِ پیامبر(ص)، هیچ الزامی وجود ندارد که اجتهاد لغوی دو قرن بعد از پیامبر(ص)، که اکنون مورد استفاده ماست، با واقع معنوی زبان صدر اسلام یکی باشد. پس، حتی اگر مجتهدین متون دینی در اجتهاد شخصی خود به راه صواب باشند، چون شرایط تفسیرِ متن مهیا نیست؛ تفسیر کنونی متن و گزارههای قرآن و حدیثِ آنها، اساساً قطعیت ندارند؛ و حداکثر، میتوانند ظنی باشد
استادی, کاظم. (1401). تأثیر گسست لغتنامهنویسی (دوقرناولهـ.ق) بر قطعیت تفسیر کنونی قرآن. Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3(1), 141-159. doi: 10.30473/quran.2022.8252
MLA
کاظم استادی. "تأثیر گسست لغتنامهنویسی (دوقرناولهـ.ق) بر قطعیت تفسیر کنونی قرآن". Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3, 1, 1401, 141-159. doi: 10.30473/quran.2022.8252
HARVARD
استادی, کاظم. (1401). 'تأثیر گسست لغتنامهنویسی (دوقرناولهـ.ق) بر قطعیت تفسیر کنونی قرآن', Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 3(1), pp. 141-159. doi: 10.30473/quran.2022.8252
VANCOUVER
استادی, کاظم. تأثیر گسست لغتنامهنویسی (دوقرناولهـ.ق) بر قطعیت تفسیر کنونی قرآن. Bi-Quarterly Quran and Religious Enlightenment, 1401; 3(1): 141-159. doi: 10.30473/quran.2022.8252