ادله قرآنی برای اثبات الهی بودن الفاظ قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم

چکیده

از نخستین و مهم‌ترین مبانی تفسیر قرآن کریم، بحث و موضوع قدسی بودن قرآن کریم است. مقصود از قدسی بودن قرآن این است که قرآن(اعم از لفظ و معنا) از طرف خداست و بشر و دیگر مخلوقات اعم از انس و جن و فرشته و ....، هیچ‌گونه دخالتی در ایجاد آن ندارند. پس این قرآن قدسی است لذا پاک و مطهر و سراسر حق است و برخلاف متون غیر مقدس، قابل نقد و خدشه نیست. وقتی گفته می‌شود الفاظ قرآن کریم قدسی است این سخن ملازم با سه ویژگی قرآن کریم است: الهی بودن الفاظ قرآن کریم، سلامت نص، حکیمانه بودن آن است. با تتبع و جستجویی که در مقالات صورت گرفت مقاله ­ای که به بررسی این موضوع از منظرقرآن کریم بپردازد یافت نشد، لذا نگارنده در این مقاله به بررسی ادله قرآنی برای اثبات الهی بودن الفاظ قرآن به صورت توصیفی- تحلیلی و با نگاه و دسته ­بندی جدید و نو پرداخته است. لذا سعی شده است  به استناد آیات قرآن کریم اثبات شود که قرآن هم الفاظ آن و هم طبعاً معانی آن از طرف خداوند است و بشری نیست بلکه الهی است.
 

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، (1373)، قم: دارالقرآن الکریم، چاپ دوم.
  2. ا­بن فارس، احمد، (1404)، معجم­مقاییس­اللغة، قم: مرکز انتشارات دفترتبلیغات­اسلامی حوزه علمیه.
  3. ابن منظور، محمد، (1405)، لسان العرب، بیروت: نشر ادب الحوزه.
  4. ابن خلدون، محمد، (بی­تا)، تاریخ ابن خلدون (مقدمه)، بیروت: دارالعلم.
  5. بروجردی، محمد ابراهیم،(1366)، تفسیر جامع(چاپ ششم)، تهران: انتشارات صدر.
  6. جان هیک، (1390)، فلسفه دین، تهران: انتشارات الهدی.
  7. جوادی آملی، عبدالله، (1372)، شریعت در آیینه وحی(چاپ اول)، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا.
  8. راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، (1412)، المفردات فی غریب القرآن(چاپ اول)، دمشق: انتشارات دارالعلم.
  9. زمخشرى، محمود، (1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل(چاپ دوم)، بیروت‏: دارالکتاب العربی‏.
  10. زرکشی، بدرالدین، (بی­تا)، البرهان فی علوم القرآن(چاپ سوم)، بیروت: دارالمعرفه.
  11. سروش، عبدالکریم، (1379)، مقاله ایمان و امید، ماهنامه کیان، شماره 52.
  12. سید رضی، (1370)، نهج البلاغة(چاپ دوم)، ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
  13. سیوطی، جلال الدین، (1404)، الدرالمنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
  14. سیوطی، جلال الدین، (1420)، الاتقان، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، بیروت: منشورات رضی.
  15. شاکر، محمد کاظم، (1379)، « مقاله وحی قرآنی، زبانی یا غیرزبانی »، مجله پژوهش­های فلسفی-کلامی، شماره4.
  16. طالقانی، سید محمود،1362 ، پرتویی از قرآن(چاپ چهارم)، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  17. طباطبایی، محمد حسین، (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن(چاپ پنجم)، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه­ی مدرسین حوزه­ی علمیه قم.
  18. طباطبایی، محمد حسین، (1394)، قرآن در اسلام(چاپ دوم)، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  19. طبرسی، فضل بن حسن ،(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مجمع البیان لعلوم القرآن)(چاپ­سوم)، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
  20. طباطبایی، محمد حسین ، (1377)، جوامع الجامع(چاپ اول)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.
  21. طوسى، محمد بن حسن،( بی­تا)‏، التبیان فى تفسیرالقرآن‏، بیروت: داراحیاءالتراث العربى‏.
  22. فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410)، کتاب العین(چاپ دوم)، قم: انتشارات هجرت.
  23. مایک پترسون، ویلیام هاسکو، (1390)، عقل و اعتقاد دینی، درآمدی به فلسفه دین، ترجمه احمد نراقی، ابراهیم سلطانی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
  24. مجلسی، محمد باقر، (1404)، بحار الانوار الجامعة لدررأخبار الأئمة الأطهار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
  25. مکارم شیرازی، ناصر، (1374 ب)، تفسیر نمونه(چاپ اول)، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
  26. شیخ صدوق، محمد، (بی­تا)، من لا یحضره الفقیه، قم: انتشارات بوستان.
  27. فیض کاشانی، ملا محسن، 1406، الوافی، اصفهان: انتشارات کتابخانه امیرالمومنین علی علیه السلام.
  28. ویل دورانت، بی‌تا، قصة الحضارة، تعریب محمد بدران، جامعة الدول العربیة، بی‌جا.