Document Type : The scientific research paper

Author

Graduate of Islamic Law, Payame Noor University of Behshahr, Mazandaran, Iran.

Abstract

In Islam, no ruling, including Wājib and Ḥarām, is unreasonable, and certainly the ruling on banning music and Ghinā is due to the corruptions in them and what entertains human beings and make them unaware of something and deviate them from religious beliefs is considered Lahw that can also be seen in Ghinā, and religious scholars, citing verses and hadiths on Ghinā , in cases such as: the income of Singing women, who are entered by men and is accompanied by fun and debauchery and false words, buying and selling Ghinā maids and teaching and hearing their voices, a voice and tone of the people of immorality and sin, are forbidden in the Qur'an, prayers and lamentations, etc. And mezmar, drumming, playing oud, tar, daf... are some of the instruments of Ḥarām Ghinā and music, but in Islamic societies, there is a difference of opinion among people regarding the Ḥarām and Ḥalāl music, which raises doubts, because today, instead of paying attention to being Ḥarām or Ḥalāl Ghinā , as a popular job among men and women, is associated with debauchery, men and women are mixed, schools are set up, reproduced and distributed, and new musical instruments are used, so in this background it is necessary to provide solutions by music scholars as well as from a religious perspective by religious authorities and scholars.
 
 
 

Keywords

Article Title [Persian]

بررسی مقایسه ای حکم غنا و موسیقی از دیدگاه فیض کاشانی، شیخ انصاری و مقام معظم رهبری

Author [Persian]

  • حسین عبادی

دانش آموخته ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور بهشهر، مازندران، ایران

Abstract [Persian]

در اسلام هیچ حکمی اعم از وجوب و حرمت، بی ­جهت نیست و قطعاً حکم تحریم موسیقی و غنا به سبب مفاسدی است که در آنهاست و آن چیزی که انسان را سرگرم کند و از امری غافل و از عقاید دینی انحراف نماید به عنوان لهو بیان می‌­شود که در غنا نیز نمود پیدا می­ کند و علمای دین با استناد به آیات و روایات غنا را در مواردی چون: کسب زنان آوازه­ خوان که مردان بر آنان وارد می­ شوند، با لهو و لعب و سخنان باطل همراه باشد، خرید و فروش کنیزان آوازه­ خوان و آموزش و شنیدن آوای آنها، صدایی که از صوت و لحن اهل فسق و معصیت باشد، در قرآن، دعا و مرثیه و ... حرام می ­دانند و مزمار، طبل زدن، نواختن عود، تار، بربط، دف زدن و ... از آلات غنا و موسیقی حرام است، اما در جوامع اسلامی در بین مردم از لحاظ حرام و حلال بودن غنا و موسیقی اختلاف نظر وجود دارد که باعث ایجاد شبهه می­ شود، چرا که امروز به جای توجه به حرام یا حلال بودن غنا، به عنوان کسب در بین مردان و زنان رواج شده، با لهو و لعب همراه است، زن و مرد اختلاط می ­شود، آموزشگاه راه ­اندازی می­شود، تکثیر و توزیع می ­شود و از آلات موسیقی جدید استفاده می­ شود، بنابراین، در این زمینه همسویی و ارایه راهکار از سوی علمای موسیقی و همچنین از منظر شرعی از سوی مراجع و علمای دینی لازم و ضروری است.
 
 

Keywords [Persian]

  • حکم
  • غنا و موسیقی
  • فیض کاشانی
  • شیخ انصاری و مقام معظم رهبری
1- پایانی، احمد، تصحیح و تحقیق محمدمسعود عباسی زنجانی، 1393ش، ترجمه و توضیح مکاسب، جلد دوم، چاپ پنجم، قم، انتشارات دارالعلم.
2- حسینی، سید مجتبی، 1387ش، احکام موسیقی به ضمیمة رقص و قمار ( چاپ پنجم )، قم، دفتر نشر معارف.
3- فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، چاپ قدیم، کتاب الوافی، تهران، المَکتبه الاسلامیّه.
3- مختاری، رضا و صادقی، محسن، 1377ش، غنا، موسیقی، جلد سوّم، چاپ اول، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
4- نوری، محمد اسماعیل، 1386ش، موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام، چاپ دوم، قم، مؤسسه بوستان کتاب.
منابع اینترنتی
2– payaname.com
3– qomirib.ac.ir
4– vista.ir/article
6– https://www.leader.ir