Epistemological Presuppositions of the School of Segregation

Document Type : The scientific research paper

Authors

1 Professor, Department of Philosophy and Religion, University of Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Payam-e Noor University, South Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

In the foundations of religious epistemology, the school of segregation on reason using is one of the sources of knowledge that presents a different image from the common images. The lack of clear logic in presenting opinions by the school of segregationists makes their views ambiguous. In the present article, first, the epistemological foundations of the segregation view are presented, which are: tools of knowledge, sources of knowledge, and the criterion of accuracy and correctness of cognition. Then, the claim of the believers in the school of segregation is that the intellect in the philosophical sense is not one of the tools of examined knowledge. According to this claim, the only role that man has in creating knowledge is the unequivocal acceptance of revelatory teachings. Hence, the concept intended by the segregationists about reason does not have the necessary conviction. The current article aims to prove that there must be a common criterion for distinguishing right from wrong. Therefore, by abandoning the tools of reason, a correct understanding of the revelation taught can’t be achieved. Religious knowledge is the product of the measurement and interaction of both intellectual knowledge and narrative knowledge. Also the view of the school of segregation in this issue has been criticized and examined using an intra-religious and a critical-analytical method.

Keywords


Article Title [Persian]

نقد و بررسی پیش فرض های معرفت شناختی دیدگاه مکتب تفکیک

Authors [Persian]

  • محمد محمدرضایی 1
  • اکرم رحیمی 2
1 استاد گروه فلسفه و دین دانشگاه تهران ،ایران
2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران جنوب، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

مکتب تفکیک در مبانی معرفت شناسانه دینی خود در بکارگیری «عقل» که از منابع معرفتی محسوب می­ گردد، تصویری متفاوت از تصویر شایع ارائه می­ دهد که فقدان منطق روشن در ارائه آراء، سبب مبهم بودن دیدگاه آنان می ­شود. در این  مقاله نخست مبانی معرفت­ شناختی مکتب تفکیک ارائه شده است که عبارتند از: ابزار معرفت، منابع معرفت، معیار صحت و سقم شناخت. آن­گاه مدعای مکتب تفکیک در این زمینه که عقل به معنای فلسفی از ابزار معرفت محسوب نمی ­شود و تنها نقشی که انسان در پدیدآوردن معرفت دارد، پذیرش بی­‌چون و چرای تعالیم وحیانی است، مورد نقد قرار گرفته است. از این رو معنای مورد نظر اهل تفکیک در مورد عقل از اتقان لازم برخوردار نیست. این مقاله برآن است اثبات نماید، برای تشخیص اندیشه درست از نادرست می ­بایست معیار مشترک وجود داشته باشد و با کنار گذاردن ابزار عقل، برداشت صحیحی از تعالیم وحیانی حاصل نمی­ شود و معرفت دینی محصول سنجش و تعامل توأمان دانش عقلی و دانش نقلی است و نیز با روش درون دینی و با رویکردی انتقادی – تحلیلی دیدگاه مکتب تفکیک را در این مسأله مورد نقد و بررسی قرار دهد.

Keywords [Persian]

  • مکتب تفکیک
  • منبع عقل
  • منبع وحی
  • معرفت
  1. قرآن کریم

    1.اصفهانی ،میرزا مهدی؛(1378)؛ابواب الهدی؛مقدمه تحقیق حسن جمشیدی،و تعلیق حسین مفید،تهران:مرکز فرهنگی منیر .

    1. اصفهانی ،میرزا مهدی؛( (1396). معارف القرآن.قم: مؤسسه معارف اهل البیت علیهم­السلام.
    2. اصفهانی ،میرزا مهدی؛(؛(1438ق).القرآن والفرقان فی وجه الاعجازالقران المجید(اعجاز نامه).قم:مؤسسه معارف اهل البیت.
    3. ارشادی نیا،محمد رضا؛(1386)؛از مدرسه معارف تا انجمن حجتیه و مکتب تفکیک ؛قم:بوستان کتاب.
    4. ارشادی نیا،محمد رضا ؛(1389)؛حکمت ناب؛قم:بوستان کتاب.
    5. اسلامی،حسن؛(1387)؛رؤیای خلوص؛قم:بوستان کتاب .

    7.تهرانی،میرزا جواد؛(1374)؛میزان المطالب؛به ضمیمه شرح حال مؤلف به قلم علی اکبر الهی خراسانی ؛قم : مؤسسه در راه حق.

    1. جوادی آملی،عبدالله ؛(1390)؛معرفت شناسی در قرآن؛قم:نشر اسراء.
    2. جوادی آملی،عبدالله ؛(1386)؛منزلت عقل در هندسه معرفت دینی؛ تحقیق احمد واعظی؛قم:اسراء.
    3. حسین زاده،محمد؛(1386)؛کاوشی در ژرفای معرفت شناسی، منابع معرفت؛قم:مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی .
    4. حلبی،شیخ محمود؛(بی تا الف)؛التوحید والعدل؛مشهد:مرکز اسناد آستان قدس رضوی .
    5. حلبی،شیخ محمود ؛(بی تا ب)؛تقریرات؛مشهد:مرکز آستان قدس رضوی.

    13.حکیمی،محمد رضا؛(1375)؛مکتب تفکیک؛تهران؛دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    1. حکیمی،محمد رضا و جمعی از نویسندگان؛(1394)؛احیاگر حوزه خراسان؛تهران:آفاق.

    15.حکیمی ،محمد رضا؛(1380)؛معادجسمانی در حکمت متعالیه ؛ قم:دلیل ما.

     16.خسرو پناه،عبدالحسین؛(1392)؛انسان شناسی اسلامی،قم:دفتر نشر معارف.

    1. خامنه ای،سید علی؛(1365)؛گزارشی از سابقه تاریخی و اوضاع کنونی حوزه علمیه مشهد ؛مشهد:کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام).
    2. سیدان،سیدجعفر؛(1318)؛میزان شناخت؛ مشهد:طوس .

    19.سبحانی تبریزی،جعفر ؛(1383)؛فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی؛ قم: مؤسسه امام صادق (علیه السلام)

    1. سبحانی تبریزی،جعفر ؛(1425ق)؛رسائل و مقالات؛قم:مؤسسه الامام الصادق (علیه السلام).

    21.طباطبایی،سید محمد حسین؛(1417ق)؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ج پنجم؛تهران:نشر الاسلامیه.

    22.عرب صالحی،محمد ؛(1393)؛جریان شناسی اعتزال نو، مجموعه مقالات جریان شناسی و نقد اعتزال نو ؛ تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

    .23 قزوینی،شیخ مجتبی؛(1370ق)؛بیان الفرقان؛جلد1؛مشهد:بی تا.

    24.قزوینی،شیخ مجتبی ؛(1371ق)؛بیان الفرقان؛جلد 2؛چ چهارم؛ تهران:دارالکتب الاسلامیه.

    1. قزوینی،شیخ مجتبی ؛(1373ق)؛بیان الفرقان؛جلد 3؛تهران: جامعه تعلیمات اسلامی.

    26.قزوینی خراسانی،شیخ مجتبی و رحیمیان فردوسی ،محمدعلی ؛ (1382)؛متأله قرآنی؛قم:دلیل ما.

    27 . .مروارید ،حسنعلی؛(1377)تنبیهات حول المبدأ و المعاد؛ ،چ چهارم ؛مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.

    28.وکیلی،محمد حسن ؛(1393)؛تاریخ و نقد مکتب تفکیک؛ تهران :انتشارات کانون اندیشه جوان .