امید افزایی؛ راهبرد قرآن کریم در مواجهه با بحران‌های فکری و عملی انسان معاصر

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور البرز

چکیده

نور علم و تمدن چنان دیده انسان‌های معاصر جهان معاصر را خیره ساخته است که گوئی او را به قصرهای موعود موعود بشریت رهنمون ساخته و همه مشکلات با سرپنجه این دو عنصر حل گشته است، درحالی‌که بحران بی‌هویتی و پوچی و بی‌هویتی و سرخوردگی از درون انسان را مضمحل نموده است. ما اعتقاد داریم تعالیم نورانی قرآن کریم که از منبع وحی سرچشمه می‌گیرد به‌خوبی می‌تواند ابتدا بعد فکری و سپس بعد عملی انسان را آن‌گونه هدایت نماید که جایی برای ناامیدی و خلأهای روحی باقی نماند و دلیل موفقیت این نسخه شفابخش این است که از سوی خالق انسان و جهان صادر شده که علاوه بر صفات حسنه، خواستار رشد و تکامل انسان است. در این مختصر هدف ما واکاوی راهبرد اساسی قرآن کریم در تغذیه فکری انسان از یک‌طرف و سیراب کردن جنبه عملی انسان از سوی دیگر می‌باشد.

تازه های تحقیق

CONCLUSION

The Holy Qur’an, with its unique method, has been able to refer to the meaning of real and not imaginary mobility inside the believers, through preparing the intellectual powers and arousing genuine human feelings and emotions.

کلیدواژه‌ها


The Holy Quran.
Imam Ali (AS) (Attributed) (2016), Nahj al-Balaghah, Edited by: Subhī Sāleh, Qom: Hijrat Publications.
Mullā Sadrā (1981). Al-Asfār Al-Arba'a, Beirut: Dar Ihyā’ al-Turāth al-Arabī, 3rd ed.
Hakim Mohammad Taqī (1979), Usūl al-Fiqh al-Muqāran, Qom: Āl al-Bayt Institute.
Spinoza Baruch (1985), Ethics, Translated by: Mohammad Hossein Jahangiri, Tehran: University Publishing Center.
Falsafi, Mohammad Taqi (1984), Philosophical Ethics, Tehran: Islamic Education Publishing Board, 5th ed.
Muzaffar, Mohammad Reza (1400 AH), Al-Mantiq, Beirut: Dar Al-Ta’āruf.
Morris (1972), Education Stages, Translated by: Mohammad Ali Kardan, Tehran: University of Tehran Press
Ezzat Rajeh Ahmad (1988), Principles of Psychology, Tehran: Imam Sadeq (AS) University.
Forum Eric (nd), Religious Psychoanalysis, Translated by: Arsen Nazarian, np.
Direx Hans (nd), Philosophical Anthropology,Translated by: Mohammad Reza Beheshti, np.
Sobhani, Jafar (1986), The Relationship between Practical and Theoretical Wisdom, Qom: Keyhan-e Andisheh.
Avicenna, Abu Ali and Sobhani, Jafar (1986), Al-Ishārāt, Qom: Keyhan-e Andisheh.
Fakhr Rāzī (1985), Sharh Asmā' al-Husnā, Tehran: np.
Kulaynī, Mohammad (1986), Al-Kāfī, Tehran: Dar al-Kutub al-Islāmīyah.
Amir Ali (1987), Translated by Iraj Razzaghi, Mashhad: Astan-e Quds Razavi.
Onamo Miguel D (1981), The Pain of Immortality, Translated by: Bahauddin Khorramshahi, Tehran: Amir Kabir.
Javadi Amoli, Abdullah (1981), The Origin of Resurrection, Qom: Surah.
Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi (1988), Quranic Teachings, Qom: Dar Rah-e Haq.
Motahari, Morteza (1981), The Hidden Aids, Tehran: Sadra.
Ervin Radeh (1907), Spirit of Worshiping Ghosts, Tübingen: np.
Mulla Sadrā (1985), Marghavi Sabzevari's Margins, editd by: Jalaluddin Ashtiani, Mashhad: Mashhad University Press.
Amin Ahmad (1406 AH), Al-Takāmul fi al-Islam, Beirut: Dar al-Ma'rifah, 2nd ed.
Amidī, Abdul Wahid (nd), Ghurar al-Hikam, np.
Qutb, Mohammad (nd), 20th Century Ignorance, Translated by: Sadruddin Balāghī, Tehran: Amirkabir Publications.
Al-Shirtūnī al-Lubnānī, Saeed (1403 AH), Aqrab al-Mawārid, Qom: Ayatollah Mar'ashī’s Library.
Fakhr Rāzī, Mohammad (1990), Al-Tafsīr Al-Kabīr wa Mafātīh Al-Ghayb, Beirut: Dar al-Fikr.
Tabātabā'ī, Mohammad Hussein (1974), Al-Mīzān fī Tafsīr Al-Qur'an, Beirut: Mu’assisat al-A’lamī lil-Matbū’āt.
Christin Andrew (1982), Tīyārāt al-Fikrī al-Falsafī, Translated by: Nahad Reza, Beirut: ‘Awīdāt Publications, 2nd ed.