تحلیل و نقد رویکرد خاورشناسان به ساختار قصه‌های قرآن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، ایران، تهران.

2 دانش آموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

یکی از مهم­ترین مستندات خاورشناسان برای اثبات غیروحیانی و بشری بودن قرآن، شبهه تفاوت ساختار قصه­های قرآن با عهدین است؛ دیدگاه این محققان پیرامون سه محور «بیان روایی متفاوت در سور مکی و مدنی»، «تکرار داستان­ها»، «ابهام و عدم انسجام داستان‌ها» تحلیل شده است. عوامل مهمی چون، غلبه رویکرد تاریخی و ادبی نسبت به محتوای داستان­های قرآن، غفلت از منشأ واحد الهی ادیان توحیدی، تلقی وحی به­مثابه تجربه شخصی پیامبر(ص) منجر به طرح شبهاتی در حوزه ساختار داستان­های قرآن شده است. در این مقاله با استنادات درون دینی (اعم از قرآن، تفسیر، کتب لغت و...) و برون دینی (عهدین، آراء خاورشناسان و داده­های تاریخی) به نقد و تحلیل شبهات خاورشناسان در این حوزه پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


References:
The Holy Quran.
Aloot, Miriam Faris (2001), A Novel Narrated by Novelists, (Ali Mohammad Haghshenas, Trans), Tehran: Markaz Publishing.
Abu al-‘Ala, Adel Muhammad Saleh (1986), Characteristics of Suras and Madani’s Verses, Rules and Purposes, Jeddah: Dar al-Qiblah lil-Thaqafah al-Islamiyah.
Al-Jaberi, Mohammad Abed (2015), An Approach to the Qur’an, (Mohsen Armin, Trans), Tehran: Ney Publishing.
Al-Kermani, Mahmoud Ibn Hamza (nd.), Asrar al-Takrir fi al-Qur’an, Researcher: Abdul Qadir Ahmad Atta, Cairo: Dar al-Fadhila.
 Biniaz, Fathollah (2012), Critique, Analysis and Review of Some Authoritative World Stories, Tehran: Afraz.
Bargeneisi, Kazem (1996), "foreign vocabulary in the Qur'an and views", Journal of Ma’arif, Volume 12, Numbers 1 and 2.
Beckham, Jack (2009), Scene and Structure in the Story, (Parisa Khosravi Samani, Trans), Tehran: Rasesh.
 Ali, Jawad (1413), Detailed in the History of the Arabs before Islam, Baghdad: Baghdad University.
 Hosseini, Abolghasim (1999), Artistic Basics of Qur’an Stories, Qom: Dar al-Thaqalain.
Khatib, Abdul Karim (n.d), Qur’anic Stories in Its Concept, Beirut: Dar al-Ma'rifah.
Rashid Reza, Mohammad (n.d), Tafsir Al-Qur’an Al-Hakim Al-Shahir, Tafsir Al-Minar, Beirut: Dar Al-Marifah.
Al-Zarkashī, Mohammad (1997), Al-Burhan fi ‘Olūm Al-Qur’an, Researcher: Mohammad Abolfazl Ibrahim, Beirut: Dar Al-'hyā’ al-Kutub al-‘Arabīyah.
Genet, Gerar (2012), Arayeh, Translated by Azin Hosseinzadeh, Tehran: Qatreh Publishing.
Shelby, Abdul Jalil (1911), Islam and the Orientalists, Cairo: Al-Sha’b Press.
Abbasi, Ali (2006), "Research on the Plot Element", Journal of Foreign Languages Research, Volume 12, Number 33.
Mirsadeghi, Jamal (1998), Fiction, Tehran: Sokhan.
Naqrat, Abdullah Muhammad (2002), Rhetoric of Recitation of Sayings in the Holy Qur’an, Damascus: Dar Qotaibah.
Neuwirth, Angelica (2014), The Form and Structure of the Qur'an, Translated by Nosrat Nilsaz, Journal of Ayen-e Pajohesh, Volume 25, Number 149 and 150, pp. 7-22.
Nilsaz, Nosrat (2014), Orientalists and Ibn Abbas, Tehran, Scientific and Cultural Publications.
Younesi, Ibrahim (2007), The Art of Fiction, Tehran: Negah.
Alter, Robert, 2001, "The art of biblical narrative", Basic book, USA,
Gilliot, Claude (2001), "Narratives", EQ, editor: Jane Dammen McAuliffe, Leiden-Boston-Koln, Georgetown University, Washington DC Encyclopedia of the Qur’an.
Lammens (H.), L'Islam (1943), Croyances et Institutions, Beyrouth.
Neuwirth, Angelica (2001), “Form & Structure of the Qur’an”, EQ, editor: Jane Dammen McAuliffe, Leiden-Boston-Koln, Georgetown university, Washington DC Encyclopedia of the Qur’an.
Neuwirth, Angelica (2001), “Myths & Legends in the Qur’an”, EQ, editor: Jane Dammen McAuliffe, Leiden-Boston-Koln, Georgetown university, Washington DC Encyclopedia of the Qur’an.
Rosenthal, Frantz (2001), “History & the Qur’anEncyclopedia of the Qur’an, v. 2, Leiden, Brill.