جایگاه اسطوره در قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، ایران.

چکیده

موعظه در فرهنگ قرآنی، رسالت اصلی انبیاء و کتب آسمانی برشمرده شده است. ثمره موعظه‌ای تلقی کردن قرآن، آنجایی به‌طور برجسته آشکار می‌شود که به آیاتی خلاف واقع برمی‌خوریم؛ نظیر محبوس بودن قومی به نام یأجوج و مأجوج در پشت سدی تا روز قیامت و یا افکندن شهاب‌ها برای راندن شیاطین از آسمان. علامه طباطبایی این دو را خلاف واقع می‌شمارد و آیات مربوط را بر مجاز حمل می‌کند. این در حالی است که مفسران طی چهارده قرن گذشته، همگی این آیات را بر حقیقت حمل می‌کردند و ادعای اینکه آنان قرآن را اشتباه می‌فهمیدند، دشوار است. نظریه رقیبی که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود، این است که این موارد، اسطوره‌اند و در یک بیان موعظه‌ای هیچ اشکالی ندارد که از اسطوره‌های مخاطبان استفاده ابزاری شود. این نظریه، ضمن باقی گذاشتن آیات قرآن بر معنای ظاهری‌شان که تمام مفسران طی چهارده قرن فهمیده‌اند، حقانیت قرآن را نیز ثابت می‌کند.

تازه های تحقیق

Based on the above, a few points can be obtained:

First, the Qur'an calls itself a book of sermons. Therefore, we, as readers of the Qur'an, need to be in a position to receive divine sermons from the verses of the Qur'an, not to discover historical or scientific events. Because in the Qur'an, the audience's promises have been used in expressing sermons. Therefore, the historical and natural verses of the Qur'an only reflect the Arab promises of the Hejaz of the time of the Prophet (PBUH), which may be untrue and false. However, the Qur'an is not in a position to confirm them so as not to undermine the legitimacy of the Qur'an.

Second, using the audience's stories and promises to instill purpose and preaching, even if mythical, is a rational practice. Therefore, the assumption that mythical themes are mentioned in verses.

کلیدواژه‌ها


The Holy Quran.
Aghaei, Mohammad Reza, (1388 AH), "A Study in the Flow of Contemporary Interpretation with Emphasis on the Viewpoint of Muhammad Ahmad Khalafullah". Journal of Science and Knowledge of the Holy Quran. No. 5, pp. 121-135.
Ibn Abi Hatam, Abdul Rahman ibn Muhammad, (1419 AH), Tafsir Al-Quran Al-Azeem, Riyadh: Nizar Mustafa Al-Baz School.
Ibn Ashur, Muhammad ibn Tahir (undated). Tahrir and Enlightenment, Beirut: Institute of History
Argon, Mohammad, and Hashem Saleh, (2001), The Qur'an from the Interpretation of the Inherited to the Analysis of the Religious Address, Beirut: Dar Al-Tali'a.
Amin, Mohammad Reza, (2014), Realization of news statements of the Holy Quran and its role in interpretation, Ph.D. thesis, Imam Khomeini Educational, and Research Institute.
Burqi, Ahmad ibn Muhammad ibn Khalid, (1330), Almahasen. Tehran: Islamic Books House.
John Hick, (2000), "Jesus and the World Religions", translated by Abdolrahim Soleimani Ardestani, Haft Aseman, Vol. 6, pp. 183-204.
Hamed Abu Zayd, Nasr, (2014), Innovation, sanctions, and interpretation. Translation of renewal, boycott, and interpretation by Mehdi Khalaji. USA: Mighty School.
Khalafullah, Muhammad Ahmad, (1999), Narrative Art in the Qur’an. London: Sinai, Arabic Publishing.
Rashid Reza, Mohammad, (1990), Tafsir Al-Quran Al-Hakim (Tafsir Al-Manar), Egypt: The Egyptian Public Library.
Zamakhshari, Mahmoud, (1407 AH), Uncover mysterious facts about the download, Beirut: Dar Al-Kitab Al-Arabi.
Saeedi Roshan, Mohammad Baqir, (2004) Analysis of the language of the