تحلیل تربیتی مفهوم قرآنی‌طلب در چارچوب هرمنوتیک قرآنی و استلزام آن برای شایستگی‌های تربیتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی گروه تربیت بدنی، دانشگاه ملی مهارت، دانشکده دختران دکتر شریعتی تهران، تهران، ایران.

10.30473/quran.2025.73387.1297

چکیده

هدف این پژوهش میان‌رشته‌ای، تحلیل تربیتی مفهوم قرآنی «طلب» در چارچوب هرمنوتیک قرآنی سنتی (اصیل) با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی و استنتاج شایستگی‌های تربیتی برای رفع چهار چالش نظام آموزش ایران (حافظه‌محوری، انباشت اطلاعات، منفعل‌بودن متربی و بی‌مهارتی) است. با چندسویه‌سازی روش‌های کیفیِ مرور نظامند، تجزیه مفهومی، تحلیل تطبیقی، تحلیل منطقی فرارونده و استنتاج عملی فرانکنا، سه شایستگی کلیدی استخراج شد: 1. شایستگی در معرض قرار گرفتن/ قرار دادن خود (با مؤلفه‌های گشودگی و مهارت شنیدن) که تعامل فعال متربی را تقویت و مسئله «منفعل‌ بودن» را هدف می‌گیرد؛ 2. جویندگی حساس و روشمند معنای اصلی (با تأکید بر پرسشگری، استدلال‌ورزی، عاقبت‌اندیشی، نقادی تاویلگرانه، هوشیاری هرمنوتیکی و شک) که جایگزین حافظه‌محوری و انباشت اطلاعات می‌شود؛ 3. جویندگی معنای حقیقی (با محوریت حقیقت‌‌جو بودن و حق‌پذیری، شک، شجاعت نقادی، مصلح بودن و مهارت‌های حکیمانه) که بی‌مهارتی را از طریق پرورش تفکر انتقادی و خوداصلاحی کاهش می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد این شایستگی‌ها با تبدیل فرآیند یادگیری به کاوشگری فعال، امکان بازطراحی برنامه‌های درسی مبتنی بر مهارت‌های هرمنوتیکی را فراهم می‌کنند. این پژوهش با پیوند نظریه هرمنوتیک قرآنی به نیازهای عملی تربیتی، چارچوبی نوین برای تحول آموزش در ایران ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


Arabic Sources
al-Zahrānī, A. A; ʻAbdul Raḥmān, A. A. (2025). "The Effectiveness of Two Proposed units Based on the Thematic Interpretation Method in Developing the Skills of Understanding the Quranic Text among Middle School Students." Arabic Studies in Education and Psychology. Vol. 153, no. 1, pp. 205–238.
Bashandī, A. J. A. I; Mabrūk, A. R; Aḥmid, M. I. I; Umnīyah M. M. (2024). "Development of Language Skills (reading-writing) among Elementary School Students by Using Some Modern Technological Applications." Applied Research in Sciences and Humanities. Vol. 1, no. 1, pp. 53–70.
Fawzān, H., K. (2024). "The Extent to Which Students of Arabic Language Departments in Colleges of Education Can Correct Errors in Methods of "Ṭalab" (request) (using the method of interrogation as a model) and Its Relationship to Their Inferential Thinking." al-Qadisiyah Journal of Arts and Educational Sciences. Vol. 24, no. 1, pp. 485–537.
Ḥamad ibn Ibrāhīm, A. (2002). al-Nabadh in the Etiquette of Seeking Knowledge. N.p.: Ibn al-Qayyim Library, Fahaheel.
Makarem Shirazi, N. (2000 AD/1379 SH). al-Amthal fī Tafsir Kitab Allah al-Munazzal. Qom: Madrasah al-Imam Ali ibn Abi Talib.
Sultan Ali Shah, S. M. B. H. (1988 AD/1408 AH). Bayān al-Saʻādah fī Maqāmāt al-ʻIbādah. Beirut: Al-A'lami Institute for Publications.
Suyūṭī, J. (2018). Juzʼ Ṭalab al-ʻIlm Farīḍah ʻalā Kull Muslim lil Suyūṭī. N.p.: Classification of the Islamic Library.
Ṭabrisī, F. (1994 AD/1415 AH). Majmaʻ al-Bayān fī Tafsir al-Quran. Beirut: Dar al-Ma'rifah.
Waḥīd J; Ṣālih, A. (2024). "A Future Vision for Meeting the Social Demand for University Education in Egypt in the Light of Some Global Models." Journal of the Faculty of Education (Assiut). Vol. 40, no. 6 and2, pp. 1–110.
Ᾱl Sharīm, M., H. (2018). The Necessity of Making Efforts to Seek Victory. N.p.: Classification of the Islamic Library.
English Sources
Aali, M. (2021). "Analyzing Alienation as a Goal of Education on the Virtual Space; from Self-compliance to Governance." 11th National Conference on the Philosophy of Iran’s Education. Hamedan, Abu Ali Sina University.
Ahmed, S. (2013). "Progressive Islam and Quranic Hermeneutics." In Rahim, L.Z, (eds) Muslim Secular Democracy. (pp. 77-92). New York: Palgrave Macmillan.
Akbar, A. (2019). "Towards a Humanistic Approach to the Quran: New Direction in Contemporary Islamic Thought." Culture and Religion. Vol. 20, no. 1, pp. 82-103.
Akbar, A. (2020). Contemporary Perspectives on Revelation and Qur'anic Hermeneutics: An Analysis of Four Scholars: An Analysis of Four Discourses. UK: Edinburgh University Press Ltd.
Arif, M; Abd Aziz, M. K. N; Ma'arif, M. A. (2025). "A Recent Study on Islamic Religious Education Teachers’ Competencies in the Digital Age: A Systematic Literature Review." Journal of Education and Learning (EduLearn). Vol. 19, no. 2, pp. 587-596.
Avdiu, E; Bekteshi, E; Gollopeni, B. (2025). "Learning Skills for the Future–Implementing the 21st-century Learning." Multidisciplinary Science Journal. Vol. 7, no. 1, pp. 2025011-2025011.
Bagheri Noaparast, K. (2017). "Frankena’s Model for Analyzing Philosophies of Education." In: Peters, M.A. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore.
Choucha, M. R; Kacimi, M. (2024). "The Discourse of Renewal in Quranic Studies: Foundations and Guidelines." Journal of Science and Knowledge Horizons. Vol. 4, no. 2, pp. 419-436.
Dehghan Mangabadi, B; Heidary Mazraʾeh Akhund, M. (2022). "A Critical Study of Zamakhsharī’s Interpretive Thoughts in al-Kashshāf." Quran and Religious Enlightenment. Vol. 3, no. 1, pp. 75-89. doi:10.30473/quran.2022.8946.
Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and Education. US: State University of NewYork Press.
Jalalifar, R; Ale Rasoul, S; Mehrizi, M. (2024). "The Role of Gender and Culture in the Traditional and Modern Interpretation of the Holy Qur’an." Quran and Religious Enlightenment. Vol. 4, no. 2, pp. 195-208. doi: 10.30473/quran.2023.67704.1199.
Jardine, D. W. (1992). "The Fecundity of the Individual Case: Considerations of the Pedagogic Heart of Interpretive Work." Journal of Philosophy of Education. Vol. 26, no. 1, pp. 51-61.
Khamenei, A. S. (1999). "Principles of Interpretation and Quranic Hermeneutics According to Mulla Sadra [Paper presentation]." Conference of Qur'an, Text & Interpretat