تبیین تربیت ولایی و ارائه الگوی تربیتی با تاکید بر زیارت جامعه‌ کبیره

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه‌ تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 اکبر رضایی‌فرد، استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: در میان روش‌های تربیتی، تربیت ولایی با توجه به اتصال آن به خدای متعال می‌تواند به ‌عنوان بهترین روش مورد استفاده قرار گیرد و بهره‌مندی از آن لازمه تحقق تربیت اسلامی به ‌معنای حقیقی کلمه است. لذا مسئله پژوهش حاضر تربیت ولایی با توجه به زیارت جامعه کبیره به‌ عنوان نمونه‌ای از منابع اتصالی علم ائمه به خدای متعال می‌باشد و هدف آن تبیین تربیت ولایی و ارائه یک الگوی کامل تربیتی برای مربیان جامعه است.
روش: این پژوهش به ‌شیوه نمونه‌گیری هدفمند از زیارت جامعه کبیره به‌ عنوان منشور بلند امامت و ولایت سود برده است. بر همین اساس با اتکا به روش تحلیل مضمون به مطالعه مستمر زیارت جامعه کبیره و تفاسیر مربوط بدان پرداخته شد و پس از استخراج فرازهایی با محتوای مشابه، خرده مضمون‌های تحقیق گردآوری گردید. در مرحله بعد مضمون‌های مشترک اتحت مضامین سازمان‌دهنده؛ تربیت ‌علمی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی، معنوی و زیستی قرار گرفته و پس از آن تمامی این مضامین ذیل مضمون فراگیر تربیت ولایی آورده شد. در پایان مضامین تربیت ولایی تحلیل گردیده و چرایی لزوم قرارگرفتن آن تحت لوای ولی خدا تبیین شده است.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که تربیت ولایی نسخه تربیتی کارآمدی برای تحقق تربیت اسلامی است و تبعیت از امام به‌ عنوان انسان کامل و رشدیافته در تمامی وجوه تربیتی و به عالی‌‌ترین درجه ممکن می‌تواند موجب سعادت در حیات دنیوی و اخروی گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Holy Quran
Nahj al-Balāgha.
Āqānajafī Iṣfahānī, M. T. (2011). Haqā’iq al-asrār (S. A. Mirhosseini. Trans). Shams al-Adha.
‘Arbalī, A. b. I. (2002). Kashf al-ghumma fī ma‘rifat al-a’imma. Bani Hashimi.
Baqeri, K. (2016). A new look at Islamic education. Madreseh.
Ebrahimi-Zadeh, I. (2020). Philosophy of education. Payam-e Noor University Press.
Ilāhī Khurāsānī, A. A; Qummī, A. (2001). Safīnat al-Bihār wa Madīnat al-Ḥikam wa al-āthār (Vol. 8). Osveh.
Fani, K; Taheri, I; Khorramshahi, B; Sadr Haj Seyyed Javadi, A. (2004). Encyclopedia of Shi’ism. (Vol. 2). Shahid Saeed Mohebi.
Fattahi, S. H. (2015). Divine lights: Commentary on Ziyārat Jāmi‘a Kabīra. Mirfatah.
Farhadi, R. (2021). Wilāya-based education: Nature and objectives. Kenkash.
Gotk, G. (2020). Philosophical schools and educational theories (M. J. Paksarasht. Trans). Samt.
Ḥurr ‘Āmilī, M. (2007). Wasā’il al-Shī‘a ilā tahsīl masā’il al-sharī‘a. Ketabchi.
Hosseini, S. M. (2016). The stations of the saints: Commentary on Ziyārat Jāmi‘a Kabīra. Nistan.
Hosseini, S. M. (2020). "The reality of Wilāyah and its place in education." Ma‘rifa Journal. Vol. 29, no. 7, pp. 9–19.
Javādī Amoli, A. (2013). The fragrance of Wilāya. Esra.
Javādī Amoli, A. (2019). The etiquette of annihilation of the close ones (Vol. 1). Esra Publications.
Javādī Amoli, A. (2021). The Etiquette of Annihilation of the Close Ones (Vol. 6). Esra Publications.
Kulaynī, M. b. Y. (2014). Usūl al-Kāfī. (S. J. Mostafavi. Trans). Islamiyyah.
Majlisī, M. B. (2014). Bihār al-Anwār (Vol. 26). Islamiyyah.
Majlisī, M. T. (2014). Bihār al-Anwār (Vol. 45). Islamiyyah.
Mirbaqeri, S. M. (2017). Discussions on Imamology (Vol. 1). Dār al-Ma‘ārif.
Mirzamohammadi, M. H; Rasouli, R. (2010). "Wilāya-based education: The main foundation of religious education." Islam and Educational Research Biannual. Vol. 2, no. 1, pp. 7–45.
Mirzaei, K. (2017). Qualitative research: Research, researcher, and thesis writing. Fouzhan.
Motahhari, M. (2017). Imamate and leadership. Sadra.
Motahhari, M. (2018). Familiarity with the Quran (Vol. 1). Sadra.
Mufīd, M. I. M. (1992). Al-Irshād fī ma‘rifat hujaj Allāh ‘alā al-‘ibād. Shaykh Mufid Congress.
Radmehr, S; Koohestani, O; Azarnour, Q. (2020). "The Scientific and Cultural Virtues of Ahl al-Bayt (AS) in Ziyārat Jāmi‘a Kabīra." Journal of Islamic and Human Sciences. Vol. 6, no. 21, pp. 89–97.
Sadeghzadeh, A; et al. (2009). Drafting the National Education Document, Report on the Integration of the Results of Theoretical Studies, Philosophy of Education in the Islamic Republic of Iran (Theoretical Framework for Organizing and Guiding Various Types of Education). (11th ed.) N.p.