The Valuable Competencies and Professional Capabilities of a Worthy Mentor from the Perspective of the Holy Quran and the Hadith of the Ahl al-Bayt (PBUH)

Document Type : The scientific research paper

Author

دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

Abstract

The cultural and educational growth and advancement of individuals in society depends on the existence of worthy and virtuous mentors. Therefore, outlining the characteristics of a worthy mentor is of significant importance and impact. The present study, using a grounded theory approach, aims to extract and qualitatively analyze a complete set of religious texts, including verses from the Quran and hadiths of the impeccable Imams (AS), regarding the characteristics of a worthy teacher. The results indicated that the main concern of religious texts in introducing a worthy mentor can be categorized into two overarching areas: Competencies and capabilities. In the area of competencies, five categories, ethical, belief-based, emotional, cognitive, and self-related, were identified in order of frequency and priority. In the area of capabilities, four categories, behavioral-operational, developmental-educational, scientific-educational, and teaching, were identified in order of frequency and priority. The details of each category and a paradigmatic model of a worthy mentor based on religious teachings are presented in this research

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

صلاحیّت‌های ارزشی و توانمندی‌های حرفه‌ای مربی شایسته از منظر آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع)

Author [Persian]

  • محمد عترت دوست
Associate Professor in Department of Theology and Islamic Studies, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
Abstract [Persian]

ضروت و مسئله تحقیق: بی‌تردید رشد و ارتقای فرهنگی و تربیتی افراد جامعه وابسته به وجود مربیان شایسته و نیک است. بر این اساس ترسیم ویژگی‌های مربی شایسته از اهمیت و تأثیر بسزایی برخوردار است. اگرچه تاکنون پژوهش‌های گوناگونی در خصوص این مسئله انجام شده است، ولیکن با استفاده از روش‌های تحقیق نوین و میان‌رشته‌ای می‌توان ضمن بازخوانی و اصلاح نتایج تحقیقات پیشین، مدل پارادایمی و گام به گام برنامه‌ریزی جهت تربیت مربیان شایسته را نیز ترسیم کرد.
روش تحقیق: در این پژوهش که با روش تحقیق متن محور «داده بنیاد» یا «نظریه زمینه‌ای» انجام شده، مجموعه کاملی از نصوص دینی شامل آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) درخصوص ویژگی‌های معلم شایسته، استخراج و تحلیل کیفی شده است.
نتایج تحقیق: یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که دغدغه اصلی نصوص دینی برای معرفی مربی شایسته در دو حوزه فراگیر صلاحیت‌ها و توانمندی‌ها قابل طبقه‌بندی است. در حوزه صلاحیّت‌ها به ترتیب فراوانی و اولویّت پنج مقوله اخلاقی، اعتقادی، عاطفی، معرفتی و نفسانی مطرح بوده و در حوزه توانمندی‌ها نیز به ترتیب فراوانی و اولویّت چهار مقوله رفتاری - عملیاتی، پرورشی - تربیتی، علمی - آموزشی و یاددهی مطرح است. جزئیات هر مقوله و مدل پارادایمی مربی شایسته براساس آموزه‌های دینی در این پژوهش معرفی شده است.

Keywords [Persian]

  • تعلیم و تربیت اسلامی
  • آموزش و پرورش
  • مربی شایسته
  • نظریه تحلیل داده بنیاد
The Holy Quran.
Abtahi, A. (2020 AD/1399 SH). Implementing Educational Goals in School. Tehran: Matn.
Ala’iddin, M. R. (2009 AD/1388 SH). "The Status, Role, and Mission of the Teacher and Mentor from the Perspective of the Quran and Traditions." Kosar Quranic Journal. No. 32.
Bakhshiyan, A. (2012 AD/1391 SH). "Necessities of Religious Education with a Focus on Teacher and Mentor." Morabbiyan Journal. No. 40.
Bameri Nejad, Z. (2019 AD/1398 SH). "Examination of Teacher Competencies from the Perspective of the Holy Quran and Ahl al-Bayt." Master's thesis. Shahid Bahonar University of Kerman.
Behrooz, Z. (2015 AD/1394 SH). "The Precedence of Purification Over Education and Its Reflection in the Characteristics of the Mentor and Teacher from an Islamic Perspective." Master's thesis. Qom University.
Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
Danayifard, H; Amimi, S. M. (2007 AD/1386 SH). "Qualitative Research Strategies: A Reflection on Grounded Theory." Strategic Management Thought. No. 2.
Gharaati, M. (2012 AD/1391 SH). Ethics of Education. Tehran: Center for Lessons from the Quran.
Gholamali Pour, A. (2018 AD/1397 SH). "Factors Influencing the Trainer's Impact on the Trainee in the Quran and Hadith." Master's thesis. Ilam University.
Glaser, B; Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine.
Hojjati, M. B. (1980 AD/1359 SH). The Etiquette of Teaching and Learning in Islam. Tehran: Islamic Culture Publishing House.
Ibn Bābawayh, M. (1982 AD/1403 AH). Maʻānī al-Akhbār. Qom: Seminary Teachers' Association.
Ibn Bābawayh, M. (1997 AD/1376 SH). al-Amālī. Tehran: Kitabchi.
Jamalu, R. (2018 AD/1397 SH). "Professional Ethics of the Teacher from the Quranic and Sunnah Perspective." Master's thesis. Qom University.
Karajaki, M. (1989 AD/1410 AH). Kanzu al-Fawāʼid. Qom: Dar al-Dhakha'ir.
Karbaschiyan, A. A. (2004 AD/1383 SH). In the School of the Master. Tehran: Afaq.
Kazemi, B. (2012 AD/1391 SH). "Training-centered Education with Emphasis on the Role of the Professor and Mentor." Trainers Quarterly. No. 42.
Kulaynī, M. (1986 AD/1407 AH). al-Kāfī. Tehran: Dar al-Kutub.
Lee, J. (2001). "A grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use." Unpublished doctoral dissertation. University of Nebraska. ProQuest UMI Database.
Majlisī, M. B. (1982 AD/1403 AH). Biḥār al-Anwār. Beirut: Dar al-Ihya'.
Mehrabi, A; Khonifar, H., et al. (2011 AD/1390 SH). "Introducing the Grounded Theory Methodology for Islamic Research." Organizational Culture Management Quarterly. Vol. 9, no. 23.
Musavi, M. A. (2019 AD/1398 SH). "The Implications of the Purification-oriented Education System." Doctoral dissertation. Qom: Imam Khomeini Higher Education Complex.
Nūrī, H. (1987 AD/1408 AH). Mustadrak al-Wasā'il wa Mustanbaṭ al-Masā'il. Qom: Āl al-Bayt.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park, CA: Sage.
Ramadani, F; Nasrabady, B et al. (2014 AD/1393 SH). "Analysis of Trainer Characteristics in the Direct Addresses of the Holy Quran to the Prophet Muhammad (PBUH)." Journal of Islamic Social Research. No. 103.
Sandelowski, M. (1995). "Aesthetics of Qualitative Research." Image: The Journal of Nursing Scholarship. Vol. 27, no. 3, pp. 224-229. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1995.tb00662.x
Sayyid Raḍī, M. (2010 AD/1389 SH). Nahj al-Balāgha. Tehran: Ashkezar.
Shahīd Thānī, Z. (2006 AD/1427 AH). Munīyat al-Murīd fī Ādāb al-Mufīd wa al-Mustafīd.  Qom: Islamic Institute.
Strauss, A; Corbin, J. (2021 AD/1400 SH). Basics of Qualitative Research: Techniques and Stages of Grounded Theory Production. Tehran: Ney.
Ṭabrisī, A. (1965). Mishkāt al-Anwār fī Ghurar al-Akhbār.  Najaf: al-Haydariyya.
Tamīmī Ᾱmidī, A. (1989 AD/1410 AH). Ghurar al-Ḥikam wa Durar al-Kalim. Qom: Dar al-Kitab.
Vojdani, F. (2010 AD/1389 SH). "Characteristics of a Mentor from the Perspective of Narrations." Research and Thought Journal. No. 17.