Critique of Self-esteem from Nathaniel Branden’s Perspective in Light of Islamic Teachings

Document Type : The scientific research paper

Authors

1 مدرس موسسه آموزش عالی تفسیر فاطمه الزهرا سلام الله علیها

2 دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشکده علوم قرآنی، تهران گروه علوم قرآن و حدیث

3 استاد دانشگاه اصفهان گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

Abstract

Self-esteem refers to a sense of intrinsic worth that does not consider superiority over others. Awareness of the significance of self-esteem leads to a greater commitment to its enhancement, and understanding its effects highlights its importance. This research categorizes the effects of self-esteem according to Nathaniel Branden, who is regarded as the father of self-esteem, into three areas: Cognitive, moral, and behavioral, and then analyzes them through the lens of Islamic teachings using a descriptive-analytical method to provide a foundation for critiquing his views. Branden believes that self-expression, acceptance of others' definitions, and individualism are effects of self-esteem; however, these effects are not supported by the teachings of the Quran and Hadith. For instance, sometimes a lack of self-expression indicates transcending one’s superficial self and reaching a higher self, which is a result of self-esteem. Similarly, an individual may consciously refuse to accept others’ definitions despite having high self-esteem for reasons such as humility or the aim of combating the ego. Additionally, not being individualistic and prioritizing the interests of others over oneself can sometimes indicate the maturity of a dignified individual, whereby the false self is sacrificed for the true self, which does not contradict self-worth and dignity.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

نقد آثار عزت نفس از نظر ناتانیل براندن از منظر آموزه‌های اسلام

Authors [Persian]

  • لیلا سادات داودی 1
  • علی غضنفری 2
  • مریم فاتحی زاده 3
2 Associate Professor, University of Quranic Sciences and Education, Faculty of Quranic Sciences, Tehran, Department of Quranic and Hadith Sciences
Abstract [Persian]

عزت نفس به معنای احساس ارزشمندی به‌خودی‌خود است که در آن استعلا و برتری نسبت به‌غیر لحاظ نمی‌شود. از آن‌جا که اطلاع از اهمیت عزت‌نفس موجب اهتمام بیشتر به افزایش آن و علم به آثار موجب واقف شدن به اهمیت است. این تحقیق آثار عزت‌نفس را از دیدگاه ناتانیل براندن که پدر عزت نفس نامیده می‌شود، در سه دسته شناختی، اخلاقی و رفتاری تنظیم، سپس از منظر آموزه‌های اسلام به روش توصیفی تحلیلی بررسی نموده است تا زمینه‌ای برای تعدیل و تکمیل نظرات او باشد. براندن معتقد است ابراز وجود، پذیرش تعریف دیگران و فردگرایی از آثار عزت نفس است اما به نظر می رسد آموزه‌های قرآنی و روایی این آثار را نپذیرد. زیرا گاهی عدم ابراز وجود، نشان‌دهنده عبور از خود دانی و رسیدن به خود عالی است که می تواند نتیجه عزت نفس باشد. همچنانکه امکان دارد فردی با وجود عزت نفس بالا آگاهانه تعریف دیگران را به دلایلی مانند تواضع و به هدف مبارزه با نفس نپذیرد. چنانچه فردگرا نبودن و ترجیح منافع دیگران بر خود گاهی نشان از رشدیافتگی فرد عزتمند است به طوری که خود مجازی را قربانی خود حقیقی کند و این منافاتی با عزت و کرامت نفس ندارد.

Keywords [Persian]

  • عزت نفس
  • براندن
  • آثار
  • روانشناسی اسلامی
Holy Quran
Nahj al-Balāghah
Branden, N. (1994 AD/1373 SH). The Person without a Self. (Hashemi, J. Trans). Tehran: Heydari Press.
Branden, N. (2001 AD/1380 SH). The Psychology of Self-esteem. (Gharaat Daghi, M. Trans). Tehran: Nakhostin Publishing.
Branden, N. (2005 AD/1384 SH). Responsibility: Self-reliance and the Accountable life. (Gharaat Daghi, M. Trans). Tehran: Shabahang Publishing.
Branden, N. (2009 AD/1388 SH). Self-esteem in Women. (Aram Nia I; Hosseini, S. Trans). Tehran: Noandish Generation Publishing.
Dictionary of Economic. (1970). The New Palgrave Edited by John   Eat wel. Harold S. and Arnold J.  Zurcher Sloan. P. 790.
Fist, J; Fist, G. J; Roberts, T. A. (2019 AD/1398 SH). Personality Theories. (Seyed Mohammadi, Y. Trans). Tehran: Ravan Publishing.
Ḥarrānī, H. b. A. (2003 AD/1382 SH). Tuḥaf al-ʻUqūl. (Hossenzadeh, S. Trans). Qom: Ghalam Publishing.
Heidar Beigi, S. (2016 AD/1395 SH). Master's Thesis: A comparison of Human Dignity in Kantian Ethics and Self-esteem in the Ethics of Martyr Motahhari. Qom University, Faculty of Theology and Islamic Knowledge.
Ibn Fāris, A. (1985 AD/1404 AH). Muʻjam Maqāyīs al-Lughah. (Vol. 4). (Haroon, A. Ed). Qom: Islamic Media Office.
Ibn Sīdah, A. b. I. (2001 AD/1421 AH). al-Muḥkam wa al-Muḥīṭ al-Aʻẓam. (Hindawi, A.Ed). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
Iṣfahānī, H. b. M. (1951 AD/1372 AH). al-Mufradāt. (Khosravi, G. Trans). Tehran: Mortazavi.
Kulaynī, M. b. Y. (1986 AD/1407 AH). al-Kāfī. (Ghaffari A; Akhundi, M. Eds). Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyya. 4th Ed.
Liythī Wāsiṭī, A. b. M. (1956 AD/1356 AH). ʻUyūn al-Ḥikam wal Mawāʻiẓ. (Hosni Birjandi, H. Ed). Qom: Dar al-Hadith. 1st Ed.
Luis, M; Mola, A. (2005 AD/1384 SH). al-Munjid. (Bandar Rigi, M. Trans). Tehran: Iran. 5th Ed.
Mackie, M. D; Smith, R. E. (2002). Social Psychology. (2nd Ed). U.S.A: Psychology Press, 285.
Majlisī, M. B. (1982 AD/1403 AH).  Biḥār al-Anwār. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. 2nd Ed.
Maslow, A.H. (1970). Motivation and Personality. New York: Harper & Row.
Melani, F. (2010 AD/1389 SH). Overcoming Low Self-esteem Using Cognitive Behavioral Therapy Techniques. (Gharaat Daghi, M. Trans). Tehran: Asim Publishing.
Mohammadi Rey Shahr, M. (2007 AD/1386 SH). Mīzān al-Ḥikmah. Qom: Dar al-Hadith. 2nd Ed.
Muṣṭafawī, H. (1981 AD/1360 SH). An investigation into the words of the Holy Quran. Tehran: Translation and Publication Bureau.
Muttaqī Hindī, A. b. H. (1980 AD/1401 AH). Kanz al-ʻUmmāl. Research Institute: Al-Risala. 5th Ed.
Platy, R; Dubbs, B. (2007 AD/1386 SH). Respect Yourself. (Goldar, N. Trans). Tehran: Cultural Institution of Monadi Tarbiat.
Pope, A., et al. (2017 AD/1396 SH). Increasing Self-respect. Tehran: Roshd Publishing.
Rogers, C. Client-centered Therapy: Its Current Practice Implications and Theory. London: Constable. ISBN: 1-84119- 840-4.
Ross, N. D; Kaminski, P. L; Herrington, R. (2019). "From Childhood Emotional Maltreatment to Depressive Symptoms in Adulthood: The Roles of Self-Compassion and Shame." Child Abuse & Neglect. Vol. 92, pp. 32 -42. Schulze, L. N., Van der Auwera.
Ṣāḥib ibn ʻUbbād, I. (1995 AD/1414 AH). al-Muḥīṭ fī al-Lughah. (Al-Yasin, M. H. Ed). Beirut: Alem al-Kitab.
Sharifi, A. H. (2006 AD/1385 SH). The Way of Life. Qom: Ma'arif Publishing, 23rd Ed.
Shihan, A. (2004 AD/1383 SH). Self-esteem. (Ganji, M. Trans). Tehran: Nashr Virayesh. 2nd Ed.
Ṭabāṭabāʼī, M. H. (1995 AD/1374 SH). al-Mīzān fī Tafsir al-Quran. (Vol. 14). Qom: Faculty of Islamic Studies of Qom, Islamic Publishing Office. 5th Ed.
Tamīmī Ᾱmidī, A. b. M. (1991 AD/1410 AH). Ghurar al-Kalim wa Durar al-Klim. (Derayati, M.Trans). Qom: Dar al-Ketab al-Islami.
Tamīmī Ᾱmidī, A. b. M. (2002 AD/1381 SH). The Composition of Ghurar al-Kalim wa Durar al-Klim. 2nd Ed. N.p.: Al-Jawad & Zari Aftab Publishers.